Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

”Bilister borde kolla synen oftare”

Rune Brautaset tycker att det är bra om fler bilförare väljer att testa sin sy när de blir äldre.
Rune Brautaset tycker att det är bra om fler bilförare väljer att testa sin sy när de blir äldre. Other: Jacques Wallner

Den som vill ta körkort måste genomgå synprov för att få körkortstillstånd. Sedan provas aldrig synen mer trots att samtliga människor med tiden får sämre syn.

Det här gäller för landets cirka 6,4 miljoner privatbilister.

 

Det här vill Rune Brautaset, docent vid Karolinska institutet, Optikerförbundet och Optikbranschen ändra på. Han berättar att det är vanligt med att försämringen tilltar rejält från omkring 55 års ålder.

Hur ofta borde synen kontrolleras på bilförare?

– Kanske vart femte år är ett lämpligt intervall.

Varför blir då synen sämre med åldern? Jo, för ögat åldras på flera vis. Nervcellerna (som kommunicerar med hjärnan) minskar oupphörligt, linsen stelnar och blir grumlig, och olika tillstånd som exempelvis högt blodtryck och sjukdomar som diabetes försämrar synen.

– I princip försämras synen från arton års ålder, säger han.

Hur många bilförare det finns i landet som kör omkring med nedsatt synförmåga vet ingen. Under de frivilliga syntester som gjorts i samarbete med Bilprovningen visar det sig att var tionde inte uppfyllde körkortskravet på synskärpa. Det skulle betyda över 600.000 bilister med nedsatt syn. Flera utvecklingstendenser gör att det här blir ett växande problem.

– Andelen med synfel ökar här i Sverige, fortsätter han.

Vanligen föds de flesta med något litet synfel som sedan växer bort före 12 års ålder. Men det kan också uppstå senare; ända upp till 25 års ålder, berättar Rune Brautaset.

Arv, miljö och kost anser forskningen påverkar ökningen av synfel. Han anför också det som ett skäl till att testa synen fler gånger än kanske bara när man är 16–17 år och ansöker om körkortstillstånd. En annan utveckling är att vi blir allt äldre; och kör bil allt högre upp i åldrarna.

– Det här är inte ett minskande problem, försäkrar han.

Han berättar att de flesta söker vård när de drabbas av plötsliga förändringar av synen – men när det sker gradvis, dag för dag, är förändringarna svåra att upptäcka.

Finns det några körförhållanden som är mer påfrestande för synen än andra?

– Ja; i dimma, i regn, i körning med lågt liggande sol och kombination med våt vägbana samt i mörker är det svårare.

Under de svårare körförhållandena blir förmågan att urskilja kontraster (allt glider ihop; det blir svårare att urskilja saker) och förmågan att klara av att bli bländad sämre.

Skulle man kunna tänka sig begränsade körkort med krav på att föraren bara får köra vid dagsljus?

– Ja, vid vissa sjukdomstillstånd, svarar Rune Brautaset.

I många andra länder i Europa finns krav på återkommande syntester för privatbilister – men inte i Sverige, varför?

– Vi ligger efter. Jag tror inte staten vill ha det administrativa arbetet. Det är också svårt att bevisa värdet för nollvisionen av det här.

Nollvisionen styr trafiksäkerhetsarbetet och den innehåller just visionen att ingen ska dödas eller blir allvarligt skadad i trafiken.

– Vi saknar statistik för vad synen betyder i antal trafikolyckor.

Rune Brautaset berättar att det redan finns ett system för att hantera syntester hos Transportstyrelsen eftersom landets förare av tunga fordon från 45 års ålder måste genomföra återkommande hälsoprov för att behålla sina körkortsbehörigheter. En annan aspekt, som inte rör trafiken, är att syntester rent hälsomässigt är bra för den som undersöks.

– Ju tidigare vi kan upptäcka en sjuklig förändring desto bättre blir prognosen för att få behålla en god syn, säger Rune Brautaset och förklarar att vid vanliga hälsoundersökningar remitteras ungefär var femte person vidare.

Fakta.Yrken där synen har stor betydelse

Förutom förare av tunga fordon testas också synen på exempelvis lokförare. Dessa testas varje år från att de fyllt 55 år. Helikopterpiloter kontrollerar synen varje halvår från fyllda 40 år. Förare av fartyg och flyg är andra som också syntestas.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.