Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 01:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/bilutslappen-en-historia-om-kejsarens-nya-klader/

Motor

Jonas Fröberg: Bilutsläppen – en historia om kejsarens nya kläder

Foto: Pontus Lundahl/TT

Tänk en världsledare som tittar ut över hundratusentals människor och med spänd röst säger i en mikrofon: ”Vi ska minska koleldningen dramatiskt. Nu, omedelbart. För det är vi skyldiga våra barn och barnbarn”. 

Dånande applådåskor och höga visslingar hörs. 

Sedan går världsledaren av scenen och startar två nya kolkraftverk, som om det var den mest naturliga sak i världen. 

I kolkraftsvärlden skulle denna fiktiva scen vara omöjlig. 

I bilindustrin är det annorlunda. 

I ett läge när utsläppen måste minska dramatiskt har de fortsatt att öka, både för 2017 och 2018 enligt flera mätinstitut. 

Förklaringar angavs: Stora och törstiga (och lönsamma) suvar säljer allt mer, kunderna flyr snåla dieselbilar (efter bilindustrins utsläppsskandaler) till törstigare bensinbilar eftersom utbudet av prisöverkomliga el-alternativ varit nära noll. 

Nu har första rapporten för 2019 års utsläpp kommit, från analysföretaget Jato Dynamics

Gissa hur det gick.   

Det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya bilar i Europa ökade från 120,5 till 121,8 gram koldioxid per kilometer.

Det ska ner till 95 gram 2021. Annars hotar saftiga böter. 

Så. Vad göra? 

Bilindustrin hittade på en alternativ verklighet. De får med EU:s goda minne dubbelräkna laddhybrider och elbilar från och med den 1 januari i år när de räknar ihop medelvärdet för sina sålda nybilar. Allt för att få ner utsläppen. På papperet. 

För att få full effekt på hitte-på-lösningen tjuvhöll därför – som DN kunde avslöja – flera biltillverkare på laddhybrider under förra året, för att i stället låta dem översvämma marknaden nu när de får dubbelräkna laddhybriderna. (Leveransklara elbilar är ännu få). En Volvo XC90 laddhybrid jag själv testade gick bara 2,5 mil på el och drog sedan över en liter bensin per mil. 

Det är mer än en 50 år gammal Volvo Amazon. 

Man kan småle över situationen. Men ta några sekunder och fundera på vad det innebär, för klimatet, för våra barnbarn.