Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 07:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/bmw-3-serie-en-stor-liten-bil-och-forarens-val/

Motor

BMW:s 3-serie är en stor liten bil – och förarens val

Bild 1 av 3 På sämre vägunderlag blir BMW:s nya 3-serie väl stötig.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 2 av 3 Regnbågen ramar in BMW:n när Nora Gustafsson i vårens inledande värme spolar av provkörningsbilen. Traktorn är en BM 36 årsmodell 1954.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 3 av 3 På slät och väl underhållen landsväg är den nya BMW:n kung.
Foto: Kalle Holmberg

Den växer och växer, BMW:s 3-serie är inte precis någon kompakt modell längre. Trots en dragning åt elefantiasis är senaste versionen av den populära tysken en enastående bil för föraren.

Rätta artikel

Och det är ju i det facket, en förarens bil, som BMW placerat sig med denna modell, en gång i tiden nästintill kompakt. Nu mäter den hela 471 centimeter på längden när sjunde generationen är ett faktum, en ”tillväxt” med 35 centimeter sedan första generationen såg dagens ljus 1975.

Att försöka sig på att invända mot något i bilens uppförande låter sig inte göras under körning på vägar som i den begynnande våren är inbjudande lättkörda. Den klart direkta styrningen, som en sådan här bil förväntas ha, är tilltalande. Andra kan säkert ha en annan åsikt. Det direkta försvårar ändå inte avslappnad körning mil efter mil på landsvägen eller motorvägen. Dessutom går färden i en tyst miljö tack vare en välisolerad kupé.

Men när underlaget blir ojämnare får gången en stötig karaktär. Körprogrammet komfort hjälper inte till speciellt mycket för att undvika detta. Då potthålen duggar tätt och trottoarkanter passeras störs BMW:ns annars så fina komfort.

Bild 1 av 3 Föraren har det bra i nya 3-serien från BMW, med säten som ger bra stöd och och instrumentering som är överskådlig.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 2 av 3 BMW har kostat på sig ett gammaldags vred för radion. Tack för det. Navigatorn blev vi dock aldrig riktigt vän med, trots upprepade försök.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 3 av 3 Trots långsluttande tak/bakruta är utrymmet på höjden i baksätet riktigt hyfsat.
Foto: Kalle Holmberg

Samtidigt är främre stolarna med sina många inställningsmöjligheter en klar tillgång. Även i baksätet sitter man bekvämt, med förvånande gott om utrymme ovanför medellångas huvuden.

I den dieselversion med fyrhjulsdrift (xdrive) som DN Motor provkört finns 190 hästkrafter och ett vridmoment på 400 newtonmeter tillgängligt. Tvålitersmotorn, assisterad av en åttastegad automatlåda (sexväxlad manuell låda kan väljas), räcker kraftmässigt väl till även när passagerare och tung last ska förflyttas.

Med det fokus som i dessa dagar ligger på eldrivna bilar i skilda former, känns det förstås smått mossigt att höja en fossilbest som BMW 320d till skyarna – om nu detta skrivna uppfattas så. Men bilen är förförisk, på ett sätt som inte kan förnekas av den som gillar att köra bil.

BMW understryker gärna att man är en tillverkare i framkant vad gäller eldrift. I juli kommer 3-serien att kompletteras med elalternativet 330e, en laddhybrid.

Tillverkaren har samtidigt pressat bränsleförbrukningen för sina traditionella dieselbilar, vilket definitivt talar för BMW:n som en långfärdsbil med förhållandevis lågt CO2-utsläpp. Under den 25,2 mil långa färden en vacker vårdag från Gislaved till Norrköping nöjde sig provbilen med 10,88 liter diesel, en snittförbrukning på 0,43 liter per mil.

Bild 1 av 4 Gott om plats för den fyrcylindriga dieselmotorn. I BMW 330d huserar en V6-diesel i samma utrymme.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 2 av 4 För att vara en sedan har den nya BMW:n ett rymligt bagagerum. Modern formgivning gör dock att själva lucköppningen är begränsad och tröskeln hög.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 3 av 4 Formgivning är inte, sett över tid, BMW:s starkaste sida. Nya 3-serien är dock på rätt väg.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 4 av 4 Att få till baklysen är ingen lätt uppgift. BMW har ändå klarat av att ge harmoni i linjeföringen på nya 3-serien.
Foto: Kalle Holmberg

Hur vi körde? Laglydigt i komfortläge på 90-vägen från Gislaved till Ryd, något fortare på 1+2-vägen in mot Jönköping, därefter runt laglydiga 120 på motorvägen upp mot Linköping, avslutat med 110 fram till Norrköping. Jodå, det går utmärkt att inte hetsa sin bil i tid och otid, även om det handlar om en potent BMW.

Det finns hur mycket teknik som helst som tillval i denna bil, avsedd att hjälpa föraren och bjuda på säkerhet och komfort. Som exempelvis raden av kameror som gör parkeringsmanövern till ett smått kirurgiskt ingrepp i videoform – om man nu kommer överens med de programmerade marginalerna. Tillvalet som ger denna ”än hit, än dit”-svävande bildupplevelse i kombination med det gamla vanliga pipandet går på 16 200 kronor.

Det känns nästan överflödigt att påpeka att kombinationen av förfinad teknik och komfort åtföljs av en bamsig prislapp. Utgångspriset för nya BMW 320d xdrive ligger på 393.500 kronor. Men då är det mycket i utrustningsväg som lyser med sin frånvaro, tillval som gör att det slutliga priset lätt kan öka med 100.000 kronor och mer än det.