Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-13 07:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/bortglomda-och-valkanda-klassiker-myllrade-pa-soder/

Motor

Bortglömda och välkända klassiker myllrade på Söder

Foto: Ronny Karlsson

Hornstull på Södermalm i Stockholm är en myllrande knutpunkt. Inte bara för skäggiga och trendsökande hipsters utan även för stadens trafik. Här knoppas Hornsgatan av i väst men innan så sker korsar den Långholmsgatan som gör allt för att mäkta med transporter mellan de södra förorterna och Kungsholmen. Så är det i dag och så var det även i april 1962 när fotografiet på denna sida är arkiverat.

På bilden syns inga suvar eller elsparkcyklar, men väl en armada av klassiska bilar. Några modeller är i dag välkända och i det närmaste uttjatade, andra bortglömda. I främsta ledet ser vi en Volkswagen Typ 1, eller ”Bubblan” som du kanske bättre känner den som.

En modell med mörk historia i Adolf Hitlers Tyskland men som blev en framgångssaga och var i produktion ända till 2003. Nyligen firade märket Volkswagen 70 år i tysk regi. Den 8 oktober 1949 tog den nybildade västtyska staten över rodret från den brittiska krigsmakten och kom att bli en del av das Wirtschafts­wunder – det tyska undret.

Bredvid Folkan står en klassiker i andra ändan av spektrat: En Borgward Isabella. Ser inte föraren lite nedsjunken ut? Kanske för att biltillverkaren när bilden tas nyligen har gått i konkurs. Märket har emellertid återuppstått i våra dagar och bygger suvar. Staden Bremen har man dock lämnat och är numera baserade i Stuttgart, även om ­ bilarna byggs i Kina.

På kanten skymtar baken på en Opel Rekord i kombiutförande, Car A Van som de ursprungligen hette. Även detta är ett tyskt märke men som sedan två år är i fransk ägo.

Bakom tysktrion skymtar bilmodeller som Volvo Amazon, Ford Anglia och Renault Dauphine. En femtiotals-Ford har stannat vid vägkanten. Kanske för att släppa av en passagerare för vidare transport med lokaltrafiken. Dock inte med tunnelbanan – Hornstulls tunnelbanestation ska invigas först nästan på dagen två år senare. Det får bli buss eller spårvagn. Vad sägs om linje 4 vars spår löper mellan Vitabergsparken på andra sidan Södermalm och Hakberget vid Gärdet?

Sedan 1998 rullar bussar med samma nummer i korsningen. Blå till färgen för att påminna om just de gamla spårvagnarna som försvann från innerstaden i och med högertrafikomläggningen 1967. Spårvagnarna har dock fått lite av en renässans i Stockholm så kanske får vi se ”fyran” på räls i Hornstull igen. Kanske får vi även se märket Borgward trängas i korsningen en dag. Såklart med bilar av märket Volkswagen, som det går tretton på dussinet av.

Läs mer: Bilinfarkt och svettiga tulltjänstemän på Svinesundsbron