Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-07 04:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/brist-pa-elbilar-slar-mot-opels-forsaljning/

Motor

Brist på elbilar slår mot Opels försäljning

Opels bildesigner Mark Adams och koncernchefen Michael Lohscheller visar upp Opel Corsa-e. Foto: Arne Dedert/TT

Opel har under året halverat försäljningen i Sverige – från redan låga nivåer och man har saknat elbilar. 

DN tar Opels svenske pr-chef Ola Martinsson och koncernchefen Michael Lohscheller på pulsen.

Vem bryr sig om Opel? Frågan är berättigad i Sverige. Mellan januari och oktober i år halverades Opels försäljning jämfört med året innan: 2.497 Oplar såldes jämfört med 5.039 bilar året innan. 

Marknadsandelen är nu nere i 0,9 procent en brant nergång från 2016 när andelen låg på 2,24 procent – trots att två populära suv-modeller lanserats under 2018.  

Opels modellprogram har kanske aldrig varit så starkt även om man saknar elbilar och moderbolaget Opel går med vinst för första gången på 20 år. 

En vinst som kan tillskrivas att man augusti 2017 fick en ny koncernmoder: amerikanska GM sålde Opel till franska PSA där Opel nu fått nya syskon i form av Citroën och Peugeot. Opels dåvarande vd Karl-Thomas Neumann ville då – snabbt – stöpa om Opel till ett renodlat elbilsmärke men fick nej av PSA. 

Då avgick han i protest. 

Nu i september träffade DN Opels nye vd Michael Lohscheller på bilsalongen i Frankfurt. Och pratade elbilar. 

Opels koncernchef Michael Lohscheller. Foto: Kay Nietfeld/TT

– Titta på vår monter, sa han i ett syrefattigt konferensrum invid montern och fortsatte:

– Vi har nu koldioxidvändliga alternativ i form av nya elektriska småbilen Corsa för 350.000 svenska kronor och suven Grandland som kommer som laddhybrid. 

Tillbaka till Sverige och importören KW Bruun, där Ola Martinsson är pr-chef.

Hur skulle du vilja beskriva Opels elbilsprogram i dag? 

– I dag finns inga produkter. Men vi har ju två bilar på gång. 

När kan man som kund få en el-Corsa på garageuppfarten?

– Under andra kvartalet nästa år. 

En förklaring till kräftgången är brist på elbilar. En annan är en turbulent tid när danska bolaget KW Bruun tog över som importör vid årsskiftet 2018/2019. 

Ni fick kritik av återförsäljarna för hårda villkor och flera återförsäljare gick ut publikt och sågade er i början av 2019. Har ni löst problemen nu? 

– Det är svårt för mig att säga . Det var varit en stor omställning för återförsäljarna från att Opel har varit fabriksägt till att jobba med oss. Hur de ser på det i dagsläget vet jag inte. 

Göran Strandberg, dåvarande vd på återförsäljaren Holmgrens bil i Jönköping, sade i januari 2019 till Vi Bilägare: ”Vi kan inte skriva under avtalet. Då knäcker vi oss.” 

Kan du ha förståelse för hans uppfattning?

– Jag har förståelse för att det varit en stor omställning. Jag vet inte hur Holmgrens som företag fungerar men att det varit en utmanande period för vissa återförsäljare, det har jag förstått. 

DN har sökt Holmgrens bils nuvarande vd Benny Holmgren utan framgång. 

Under året har alltså försäljningen gått ner drastiskt. 

Opel Grandland X Hybrid 4 visas på en utställning i Rüsselsheim i Tyskland. Foto: Arne Dedert/TT

 Hur ska ni vända det här? 

– Suven Grandland X kommer som laddhybrid och Corsa som elbil. Det är elbilar som är framtiden för Opel. 

Men Ola Martinsson säger självkritiskt att det varit ett år av omställning för dem som importör och för återförsäljarna. 

Det blir tyst på telefonlinjen. Han tycks ta sats. 

– Opel har på senare år saknat en tydlig identitet bland de svenska kunderna. Många känner till Opel men inte förstått vad det stått för. Vår ambition är att lansera Opel som ett elbilsmärke för folket. 

Samtidigt sprutar konkurrenterna ur sig nya elbilar. Volkswagen lanserar exempelvis sin ID.3 i Golfstorlek som kostar 350.000 kronor – lika mycket som Opels mindre Corsa. Båda har en räckvidd på 33 mil. 

Hur ser du på elbilskonkurrensen – generellt? 

– Det kommer att komma många elbilar nu men vi står oss bra tycker jag. 

Opel Corsa är en storlek mindre än Volkswagen ID.3 men kostar lika mycket – hur går det ihop?

– Folk kommer att välja bil med körupplevelse och design. Baserat på det jag vet om Corsa är det en intressant bil som säkert får en hel del blickar på sig.

Läs mer: