Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-19 19:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/celica-supra-lyckad-sportvagn-fran-toyota/

Motor

Celica Supra lyckad sportvagn från Toyota

Bild 1 av 4 I marknadsföringen sammankopplade Toyota sin Celica Supra med högtflygande farkoster, lite i Saabs stil.
Foto: Toyota
Bild 2 av 4 DN Motors sommarbil 2009, en Celica Supra med taklucka, blinker som går runt hörnet och en rak sexa under huven. Här med strålkastarna i uppåtläge.
Foto: Lasse Swärd
Bild 3 av 4 Ett välvårdat exemplar, fångat på bild i södra Frankrike hösten 2010.
Foto: Spanish Coches/Wikipedia
Bild 4 av 4 Framtoningen bakifrån är påtagligt maffig på en senare, mindre kantig Supra, med beteckning Mk III. Celica fanns då inte längre med i modellnamnet. Under huven satt det en turbomatad 3-literssexa som gav 232 hästkrafter.
Foto: Guillaume Vachey/Wikipedia

Toyota Celica Supra från tidigt 1980-tal blev på flera sätt en lyckad satsning. Modellen var toppversion i den japanska tillverkarens Celica-serie och sågs som en direkt utmanare till Datsuns sportiga Z-serie.

Rätta artikel

Tillägget Supra hade förvisso existerat redan på föregående Celica – generation två presenterad 1978 – men det var först nu som den hårdare imagen mejslades fram och som i slutändan skulle resultera i en egen, fristående modell.

Celica Supra Mk II balanserade i landskapet mellan sportvagn och lyxbil – och det med bravur, enligt provkörningar från den tiden. Bilen var så påkostad och uppdaterad att den inte längre kunde tas för en trimmad Celica.

Fronten hade popuplysen och hade förlängts för att få plats med den sexcylindriga motorn på 2,8 liter. Bakhjulen var individuellt upphängda och fram satt det ventilerade bromsskivor. Väl på plats i sportstolarna, med mängder av inställningsmöjligheter, fanns det så mycket knappar och reglage att hålla reda på så att till och med en driven motorjournalist lätt gjorde bort sig.

Jämfört med Mitsubishi Starion Turbo EX var Supran inte bara billigare utan också bättre när det kom till detaljkvalitet och väghållning. Supran var dessutom utrustad med kanske det mest 80-talsmässiga av allt: digital instrumentering. Hastigheten visades med siffror och varvtalet med hjälp av en vridmomentskurva bestående av dioder.

Totalt byggdes det 114.457 stycken Celica Supra åren 1982 till 1985, året därpå 33.823 stycken, uppblandade med efterföljaren Mk III. I dag har de flesta gått rostdöden till mötes. Synd, för de är värda att vårdas, bevaras och framför allt köras.

2009 vågade sig DN Motor på att köpa in en Toyota Celica Supra av årsmodell 1986, att köras som sommarbil. Den vita skönheten blev högt uppskattad av envar som tog plats bakom ratten. Framåt hösten gick den dock vidare till ny ägare, som brukligt är med sommarbilar.

Efter mångårig frånvaro kommer senare i år en femte generation Supra att lanseras – då på USA-marknaden och resultat av ett samarbete mellan Toyota och BMW. Enligt tidningen Road & Track ska den tillverkas i Österrike av Magna Steyr.

Läs mer:

Supran görs sommarfin

 Vi säljer vår Toyota Celica Supra 1986

Ämnen i den här artikeln:

BMW
Toyota
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Peter Klemensberger, Kalle Holmberg

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt