Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 16:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/citroen-ax-revolutionara-ambitioner-kom-av-sig/

Motor

Citroën AX revolutionära ambitioner kom av sig

Bild 1 av 2 AX var 3,53 meter lång, 1,56 bred och 1,36 hög. När Visa och klassiska 2CV i slutet av 80-talet lades ner fick AX ta över som Citroëns minsta modell.
Foto: Citroën, Teknikens Världs arkiv
Bild 2 av 2 Strikt men ändå lite småknasigt. Notera plats för pet-flaskor i dörrarna. 1991 kom en modern och klart tråkigare inredning.
Foto: Citroën, Teknikens Världs arkiv

Citroën, ett knasmärke av rang. I alla fall om vi talar om bilar av den gamla skolan. Nja, det stämmer knappast in på den modell av det franska bilmärket vi presenterar här: Citroën AX. 

Rätta artikel

Det hela började dock knasigt med konceptet­ ECO 2000, utvecklat mellan 1981 och 1984 med franska statens stöd för att skapa en extra energieffektiv bil, god nog att klara tio mil på två liter bränsle. Låg vikt och strömlinjeform var i fokus och levde vidare från konceptbilen till produktionsbilen AX. 

På vägen dit hade dock sådant som extrasmal spårvidd bak, täckta bakhjul och självjusterande fjädring strukits.

AX hade en luftmotståndskoefficient på 0,31 cW, vilket var lågt. Men den matchade inte konceptets 0,22 cW. Bränsleförbrukningen med minsta motorn på en liter kom aldrig ner till visionen, men till väl så fina 0,4 liter bensin per mil.

Karossen bestod av plast och lövtunn plåt vilket­ resulterade i en så låg vikt som 640 kilo för bilmodellens basversion. 

AX fanns i flera hurtiga versioner. Här ses Sport som lanserades 1987 med 95 hästkrafter och vitmålade plåtfälgar. Foto: Citroën, Teknikens Världs arkiv

Citroën AX debuterade 1986 med tredörrarskaross, kompletterat 1987 med dörrar för insteg även till baksätet. Dieselmotorer, prestandaversioner och fyrhjulsdrift fanns också med på AX-paletten.

1988 byggde franska karossmakarna Heuliez en kombiversion av bilen. AX blev även grunden till mikrobilstillverkaren Aixams strandbill Mega Club.

1,1- och 1,4-litersmotorer erbjöds när AX 1988 kom till Sverige. Senare kompletterades utbudet med två motorstarkare varianter, AX GT med 80 hästkrafter och AX GTI med inte mindre än 95 hästkrafter.

AX byggdes bara i tre- och femdörrarsutförande av Citroën. Detta kombibygge svarade franska karossfirman Heuliez för. Foto: Citroën, Teknikens Världs arkiv

I en broschyr som den svenska Citroën-agenturen gav ut inför modellåret 1989 sparades det inte på lovorden om vad ”Europas nyaste småbil” har att ge. Bland annat hette det att ”med det överlägsna effekt/viktförhållandet, jämfört med konkurrenterna, accelererar AX ifrån även motorstarkare bilar”.

Det meddelades vidare att försäljningen i Sverige av det franska bilmärket då låg på en högre nivå ”än någonsin tidigare”:

”Är det kanske så att allt fler av oss insett att det finns alternativ till slätstrukna japaner, dyra tyskar och präktiga svenskar?”

Vad gäller AX så var försäljningen i vårt land ett antal år senare uppenbarligen inte någon höjdare. I Teknikens Världs årliga faktasamling ”Alla bilar -94” meddelades att AX inför det året inte längre kommer att saluföras på svenska marknaden.

Aixams strandbil Mega Club bygger på AX. Modellen kunde förr ses som hyrbil i främst Frankrike. Foto: Pipo Canaja / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.5)

Längre söderut i Europa gick det efterhand inte heller som på räls. Modellen AX var tänkt att också lanseras som en Talbot då modellen Samba, baserad på Peugeot 104, gick i graven. Så blev det inte – i stället gick hela det fransk-brittiska märket Talbot i graven.

AX marknadsfördes som en revolution. Men i ärlighetens namn revolterade den mest mot märkets gamla tokideal. Bara det ett skäl att utses till klassiker.