Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-23 05:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/citroen-c4-en-bekvam-bil-men-satsa-helst-pa-dieseln/

Motor

Citroën C4 en bekväm bil – men satsa helst på dieseln

Bild 1 av 3 Leta gärna efter C4 med lyxutrustning, då kan du få exempelvis klimatanläggning, parkeringssensorer och skinnklädsel.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 2 av 3 Långa personer kan få det obekvämt då benutrymmet i baksätet är snålt tilltaget.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 3 av 3 Föraren har gott om benutrymme och instrumentpanelen är tydlig.
Foto: Patrik Lindgren

Familjebilen behöver inte vara stor, dyr och törstig. Den kan lika gärna vara en liten snåldiesel, köpas begagnad till lågt pris och heta Citroën C4. Det här ska du tänka på inför ett köp.

Små familjebilar kan duga som familjens enda bil. Att de har kompakta karosser behöver inte betyda att de är små eller obekväma på insidan. De går dessutom ofta att få med samma finesser som i större bilar.

En av de mest bekväma små familjebilarna heter Citroën C4, som kom i sin andra generation som årsmodell 2011. Den är lite större på alla ledder än den första generationen som lanserades 2004, men har framför allt en förfinad inredning med dyrare material vid förarplatsen och den har fått mer ljudisolering.

I framsätena sitter man bra och har gott om svängrum. Värre är det i baksätet där benutrymmet inte hör till de bästa i klassen.

Är föraren längre än 1,85 meter blir det knappt om benutrymme bak. Den invändiga bredden är dock bra vilket gör att tre personer kan sitta bak, även om de sitter trångt.

Lastutrymmet är bland de bättre i klassen och rymmer 408 liter. Fäller man baksätesryggarna blir lastytan tyvärr inte plan, men det ryms hela 1.183 liter. I övrigt är instrumentpanelen trivsam med fina material och instrumenten stora och tydliga. C4 är tämligen väl­utrustad i standardutförande men kan vara extrautrustad med saker som klimatanläggning, parkeringssensorer, skinnklädsel, navigation och mycket mera.

Lastutrymmet är bland de bättre i klassen och rymmer 408 liter. Foto: Patrik Lindgren

Åkkomforten är ett av de starkare korten i C4. Fjädringen är skön och klarar det mesta. Hittar du en bil i det lite dyrare Exclusive-utförandet är stolarna fram extra sköna och har dessutom svankmassage.

C4 finns med bensin- och diesel­motorer, båda på 1,6 liter varav dieseln är den vanligaste och bästa. Den finns med 90 eller 110 hästkrafter, den sistnämnda klart trevligast och den som går att köra riktigt snålt. Med försiktig körstil kan förbrukningen bli så låg som 0,5 l/mil.

Bensinvarianterna har 120 eller 155 hästkrafter. De motorerna har haft problem med ventilerna på bilar som körts korta sträckor.

Håll utkik efter dieselvarianten, då bensinmotorn har gett problem. Foto: Patrik Lindgren

En 95-hästars bensinmotor på 1,4 liter fanns som billigaste alternativ, men den såldes i blygsamt antal.

C4 finns också med en mycket speciell automatisk växellåda som fått mycket kritik. Det är en manuell låda som med hjälp av elektronik och hydraulik växlar själv. Med blandat resultat, bör påpekas. Framför allt märks en fördröjning som brukar leda till irritation. Växellådan kallas EGS och bör provköras ordentligt innan köp. Bilen i övrigt är riktigt trevlig och håller ihop bra.

Läs mer: Citroën AX revolutionära ambitioner kom av sig 

Läs mer: Hundra skäl för att hurra för Citroën