Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-12 09:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/darfor-nobbar-toyota-batteridrivna-elbilar/

Motor

Därför nobbar Toyota batteridrivna elbilar

Framtidens teknik eller bara ett kostsamt stickspår? Elbilen Toyota Mirai är världens första serietillverkade bränslecellsbil och har nyligen lanserats i Japan. Den tankas på 3–5 minuter, har en räckvidd på uppemot 50 mil. De enda utsläppen är vattenånga.
Framtidens teknik eller bara ett kostsamt stickspår? Elbilen Toyota Mirai är världens första serietillverkade bränslecellsbil och har nyligen lanserats i Japan. Den tankas på 3–5 minuter, har en räckvidd på uppemot 50 mil. De enda utsläppen är vattenånga. Foto: Lasse Swärd

Elbilar med batterier har för klena prestanda för att möta kundernas krav.

Det säger Katsuhiko Hirose, en av Toyotas huvudarkitekter bakom hybrid- och bränslecellstekniken, i en intervju med DN Motor.

Toyota satsar i stället på eldrift med vätgas plus laddhybrider och vanliga hybrider.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in