Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Transportstyrelsen fruktar rusning i slutet av juni

Registreringar av nya bilar kan ge Transportstyrelsen problem. Arkivbild.
Registreringar av nya bilar kan ge Transportstyrelsen problem. Arkivbild. Foto: Lasse Swärd

Transportstyrelsen fruktar lördagen den 30 juni. Det är sista dagen för att ställa på bilar i fordonsregistret för att kunna skatta inom det gamla fordonsskattesystemet. På söndagen den 1 juli är det nya bonus malus som gäller. 

Det nya fordonsskattesystemet, bonus malus, ska gynna bränslesnålare och mindre miljöpåverkande bilar. Därför är det bråttom för den som vill inregistrera och ställa på en ny törstig bil att göra det senast den 30 juni.

Under ett seminarium om det nya fordonsskattesystemet i branschorganisationen Bil Swedens regi på onsdagen kom frågan upp.

Jonny Geidne, verksamhetsexpert hos Transportstyrelsen, vädjar till bilhandlarna att vara ute i god tid.

– Givet att allt fungerar så ska det gå väl – om det inte blir extremt stora volymer.

Han försäkrar att det kommer att finnas tillräckligt med personal inne under helgen. Men tillägger:

– Det finns saker som vi inte kan förutse.

Särskilt för köpare av nya lätta lastbilar är det viktigt att hamna som nyregistrerad i juni. Det blir en dramatiskt höjd fordonsskatt för lätta lastbilar - och husbilar.

För den som ska köpa en supermiljöbil är det bäst att vänta till i juli - då höjs bonusen till som mest 60.000 kronor.

Men när får man denna bonus?

Här finns det fallgropar. Hittills har det sagts att den ska utbetalas efter sex månader, men systemet bygger på att Transportstyrelsen äskar pengar och att det hanteras av regeringen och att bonusen sedan betalas ut.

– Det är utom vår kontroll, erkände Jonny Geidne.

Om det dröjer längre än sex månader från köpedatumet så gäller fortfarande för utbetalning att bilen är inregistrerad – och har samma ägare. Annars blir det tji bonus.

Ibland glöms saker bort. I hanteringen och införandet av bonus malus har man glömt införa en miljöbilsdefinition. Från den 1 juli saknas en sådan. Och en sådan behövs för myndigheters upphandling och inköp av bilar. Många kommuner har också använt sig av denna. 

Transportstyrelsen har därför fått i uppdrag att lägga fram ett nytt förslag till miljöbilsdefinition senast den 31 augusti.

En knepig fråga för bilhandeln är vilket utsläppsvärden som ska berättas för bilköparna; det gamla enligt NEDC-körcykeln – eller det nya enligt WLTP-körcykeln? Förhandlingar mellan bilbranschen och Konsumentverket ska avgöra denna fråga.

Seminariets bästa fråga löd så här: ”hur ska bonusbilarna kunna behållas i Sverige?”

Ingen har något svar på detta. Som DN tidigare berättat så exporteras en stor andel supermiljöbilar till andra länder; exempelvis Norge.

Annars återkom vanliga invändningar mot det nya skattesystemet; att det är överfinansierat, alltså att staten tar in mer pengar än den kommer att betala ut, att det diskriminerar biobränslen och styr mot elektrifiering. Risken är stor att det kommer att importeras begagnade bilar från andra EU-länder för att komma undan bonus malus som bara omfattar nya bilar av årsmodell 2018 som ställs på för första gången i Sverige.

Kolla själv: Så fungerar bonus malus

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.