Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 08:39 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/de-var-miljobasta-bilar-for-tio-ar-sedan/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

De var miljöbästa bilar – för tio år sedan

Saabs biopower tankas med E85 som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Arkivbild.
Saabs biopower tankas med E85 som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin. Arkivbild. Foto: Lasse Swärd

För tio år sedan var det ingen som pratade om elbilar. Då var det etanol som skulle säkra omställningen till en grönare trafik. 

Miljöbilar är ingen ny företeelse. För tio år sedan var E85-bilar de hetaste man kunde köra i den gröna filen. Det började några år tidigare med att Saabs tekniker och marknadsförare fick en snilleblixt: varför inte konvertera våra bilar så de kan tankas med det nya bränslet E85? 

Visserligen hade Ford börjat med E85 flera år tidigare, men den satsningen slog inte riktigt.

Det var Saab som fick fart på etanolförsäljningen. I marknadsföringen, som Saab senare fälldes för, framställdes modellen 9-5 Biopower som rena underverket för miljön. Vad som kanske lockade mest var att turbomotorn med 150 hästkrafter fick ytterligare 30 hästkrafter med E85 i tanken.

I kombination med diverse förmåner som nedsatt förmånsvärde, undantag från trängselskatt och miljöbilspremie sköt försäljningen i höjden. Saab var med modellerna 9-5 och 9-3 på väg att hota Volvos ledande ställning på tjänstebilsmarknaden. Svaret blev att även Volvo, som egentligen var emot etanol som bränsle, snabbt tog fram konverterade modeller för E85. 

Efterfrågan på E85-bilar var som högst 2008 med totalt 57.886 bilar.  Övriga miljöbilar var gas, hybrid och snåla dieslar. Tillsammans svarade de för 33 procent av de totala nyregistreringarna. I dag är andelen miljöklassade bilar endast sju procent, men då ska man komma ihåg att definitionen är mycket snävare - endast laddbara bilar kvalar in som klimatbonusbilar med utsläpp på högst 60 gram koldioxid per kilometer.

År 2008 var gränsen 120 gram/km och för etanolbilar tilläts en bensinförbrukning på hela 9,2 liter/100 kilometer. Av en händelse var 9,2 l/100 km precis vad Saab 9-5 då klarade. Automatväxlade bilar drog ännu mer, men räknades ändå som manuellt växlade.

Ett par år senare avvecklades miljöbilspremien på 10.000 kronor och ersattes av femårig skattebefrielse. Den 1 augusti 2012 togs även befrielsen av trängselskatt bort för miljöbilar. Efterfrågan på etanolbilar sjönk stadigt. Snåla dieslar var vad som gällde.

I dag dominerar laddhybrider i klassen miljöbilar. Snåla dieslar förlorade sin gröna status den 1 juli år, då det nya skattesystemet bonus malus började gälla. 

Bästsäljare har hittills VW Passat varit, men frågan är om den kan behålla förstaplatsen året ut. Mitsubishi och Kia ökar starkt och har bilar att leverera till skillnad från VW, som har väntetider till långt in på nästa år.

Tio-i-topp nu och då

Topplista 2018 Topplista 2008

1) VW Passat GTE laddhyrid……………......…………..Volvo V70 Flexifuel etanol

2) Kia Niro laddhybrid…………………………….......……Saab 9-3 Biopower etanol

3) Kia Optima laddhybrid……………………………........Volvo V50 Flexifuel etanol

4) Renault Zoe elbil……………………………………......…Saab 9-5 Biopower etanol

5) Mitsubishi Outlander laddhybrid…………........…Ford Focus Flexifuel etanol

6) Volvo XC60 ladhybrid……………………………........… VW Golf Multifuel etanol

7) Tesla Model S elbil………………………………….......……Toyota Aygo snåldiesel

8) Nissan Leaf elbil…………………………………………….........…Toyota Prius hybrid

9) Volvo 90-serien laddhybrid……………………….........…Hyundai i10 snåldiesel

10) BMW 530e ladhybrid…………………………........…Peugeot 307 Bioflex etanol

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.