Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

”Det är en äkta Gran Turismo!”

Foto: Jacques Wallner

Vilket argument använder Kia för att sälja sin Stinger. Det är en av sju frågor DN Motor ställde till Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden.

1. Varför bygger en folkbilstillverkare som Kia en bil som Stinger?

– Kias varumärke har stått för en enorm utveckling de senaste tio åren och Stinger kan sägas vara kulmen hittills på den resan. Den visar vad vi kan och symboliserar även hur stor potentialen är i märket Kia.

– Stinger överraskar och utmanar de mest namnkunniga konkurrenterna när det gäller design, körglädje, prestanda, komfort och teknisk utrustning.

2. Kommer den att få någon alternativ drivlina?

– Det finns inga sådana planer i nuläget vad jag känner till.

3. Vilka köper Kia Stinger?

– Målgruppen är blandad, från befintliga ägare av andra Kia-modeller till de som i dag kör Audi, BMW och Mercedes.

4. Vilket är bästa försäljarargumentet för Kia Stinger?

– Att det är en äkta Gran Turismo med mycket utstrålning, prisbelönt design och som dessutom klår och presterar jämnt med betydligt dyrare konkurrenter.

5. Kan vi räkna med att det kommer fler Kia-modeller med prislappar över en halv miljon kronor?

– Mycket möjligt, men det får framtiden utvisa. Dessutom erbjuds redan exempelvis lyxsedanen K900 på andra marknader än den svenska.

6. Vilket är budskapet från Kia med Stinger till bilköpare och konkurrenter?

– Kia både kan och vill tillverka sportiga och körglada bilar med den senaste tekniken.

7. Nämn de tre bilmärken som är Kias svåraste konkurrenter i Sverige?

– Givetvis Volvo och Volkswagen, inte minst på grund av deras stora vagnparker, men även Audi, BMW och Mercedes när det gäller företagsförsäljning.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.