Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-22 03:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/det-gar-att-tjana-pengar-pa-en-billig-elbil/

Motor

”Det går att tjäna pengar på en billig elbil”

Marcus Keith leder Seats elbilsutveckling. Foto: Krafftwork

Att slippa ta hänsyn till bensinmotorer ger större möjligheter till ny design, och det kommer inte att vara några problem att tjäna pengar på en elbil som kostar under 200.000 kronor. Det säger Marcus Keith som leder Seats elbilsutveckling.

De flesta elbilar är i dag betydligt dyrare än bensin- och dieselbilar och det förklaras med att batterierna fördyrar produktionen. Kommer det vara möjligt för en biltillverkare att tjäna pengar på en elbil som kostar under 200.000 kronor?

– Det kommer att bli tufft att tjäna pengar på en liten, billig elbil. Men det kommer att gå. Jag har tittat på några av våra kinesiska konkurrenters elbilsplattformar och blivit förvånad över att de inte är billigare. VW-gruppens stora fördel är att vi kan sänka kostnaderna genom vår storlek. När vi går till en underleverantör och säger att vi vill skriva ett kontrakt på tre år och tio miljoner enheter så är det en helt annan sak än när ett nytt kinesiskt märke lägger en beställning på en miljon per år. När man arbetar med en stor volymplattform kan man göra stora besparingar, säger Marcus Keith som är ansvarig för utvecklingen av kommande elbilar från Seat.

När kommer elbilar att ha en större marknadsandel än bilar med förbränningsmotor?

– Enligt alla våra beräkningar kommer det att hända år 2025. Snart kommer elbilarna att ha 35–40 procent av den totala marknaden. Men det kommer fortsättningsvis att behövas subventionering av elbilar för att förändra beteendet. Det är fortfarande så att elalternativet är dyrare än både bensin och diesel och om det inte hjälps av myndigheter så kommer det att gå långsammare.

Ser ni fortfarande räckvidden som ett problem för elbilar?

– Vi kommer snart att se bilar med 670-700 km räckvidd. Räckviddsproblematiken är med andra ord löst. Dessutom tror jag att kunderna kommer att lära sig att lita på räckvidden som anges i bilen. Man kommer att förstå att bilen inte ljuger och hur väder och värme påverkar räckvidden.

Är infrastrukturen för laddning ett större bekymmer?

– Jag tror att laddinfrastrukturen är det område där det måste göras framsteg framöver. Man kan inte kräva att en elbilsägare ska springa runt med 5-6 olika kort för att kunna ladda vid alla stolpar. När jag arbetade på Audi lanserade vi ett plug & play-system där bilen automatiskt känns igen av laddstolpen. Till och med betalningen sköts automatiskt via ditt konto. Då blir det till och med enklare än att tanka på en bensinmack. Det är så här det måste bli framöver. Man måste också titta på var kraften kommer ifrån. Man kan inte göra som i Kina, där man förlitar sig på kärn- och kolkraft. Jag hoppas att politikerna tar frågan på allvar och ser till så att vi kan få grön energi.

Är det svårare eller lättare att konstruera en elbil?

– Designmässigt ger elektrifiering större friheter än tidigare. Att ändra en så liten detalj som vinkeln på A-stolpen är svårt på en bil med förbränningsmotor. På en elektrifierad plattform är det lättare. Den enda nackdelen är att man måste höja golvet för att få plats med batteripaketet. Det handlar oftast om en höjning på 16–19 cm och det måste designern försöka dölja. Med el-Born ville vi inte att den skulle se hög ut, även om den är lite högre.

Läs mer: Marknadens billigaste elbil ska komma från Spanien

Ämnen i den här artikeln:

Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt