Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Dramatisk ökning av exporten av skattestödda supermiljöbilar

Många exemplar av laddhybriden Mitsubishi går på export.
Många exemplar av laddhybriden Mitsubishi går på export. Foto: Lasse Swärd

Exporten av begagnade supermiljöbilar till utlandet ökade kraftigt i fjol, visar färska siffror från myndigheten Trafikanalys.

Närmare 2.000 laddhybrider lämnade landet, en fördubbling från 2016. Även antalet exporterade elbilar fördubblades.

Trafikanalys har i flera studier varnat för utvecklingen. Supermiljöbilar får kraftiga statliga stöd och är en viktig del i omställningen till en mer energieffektiv fordonsflotta.

– För laddhybrider ser vi i dag att det finns risk för att exporten på sikt kan bli av sådan omfattning att det får betydande inverkan på beståndet i Sverige, säger Mikael Levin, utredare på myndigheten Trafikanalys. 

Till gruppen supermiljöbilar räknas rena elbilar och laddhybrider. De köps i huvudsak av företag och används som förmånsbilar eller renodlade företagsbilar. Kontrakten löper i regel på tre år. När företagen gör sig av med bilarna är det betydligt mer lönsamt att sälja dem på export, särskilt till Norge där marknaden skriker efter laddbara bilar. Den svaga svenska kronan förstärker effekten.

Trafikanalys visade i en studie från 2016 en begynnande tendens till att miljöbilar exporterades efter bara några år i Sverige. Då gällde det framför allt gasbilar, som inte räknas som supermiljöbilar, men som i det nya systemet med bonus malus från 1 juli får en bonus på 10.000 kronor.

En uppföljande studie året därpå visade att exporten låg kvar på samma höga nivå som året före – och att även laddhybrider  och elbilar började lämna landet i oroväckande hög takt.

På fredagen kom nya siffror från Trafikanalys som visar en dramatisk ökning av utflödet under 2017.

Av totalt 3.337 gasbilar som avregistrerades gick 2.604 till utlandet, en ökning med 83 procent från 2016.  

– För gasbilar är exporten ett påtagligt problem för flottans storlek redan i dag. Drar man dessutom av de gasbilar som skrotats eller blivit avställda så blev nettoökningen av antalet gasbilar i trafik för 2017 i princip noll, förklarar Mikael Levin.

När det gäller laddhybrider försvann närmare 2.000 bilar till utlandet i fjol, jämfört med 1.098 året före – en fördubbling med andra ord.

Även för elbilar blev det en fördubbling, men från låga nivåer eftersom det säljs så få elbilar totalt sett. 414 elbilar gick till utlandet, jämfört med 199 året före.

Det finns flera orsaker till varför en bil avregistreras. För äldre bilar handlar det oftast om att de skrotas, men för nyare bilar är export den vanligaste orsaken.

Av Trafikanalys studie framgår att 98 procent av de laddhybrider som avregistrerades 2017 gick till utlandet. För elbilar var siffran 91 procent och för gas 78 procent.

Noterbart är att även antalet etanolbilar till utlandet ökade starkt i fjol – från 909 till 1.796 bilar av totalt 4.672 avregistrerade. Eftersom det samtidigt såldes så få nya gjorde det att den totala flottan av etanolbilar minskade med 4.565 bilar.

Tjänstebilsexperten Ronny Svensson på konsultbolaget Ynnor är inte förvånad över siffrorna.

– Vi har flera gånger tidigare flaggat för att exporten av alternativt drivna bilar hotar omställningen till fossilfritt, utan att mycket har hänt, säger han.

– De flesta laddbilar exporteras till Norge, där även begagnatköpare slipper vägtullar, får köra i bussfil och parkera gratis. Men i Sverige skulle sådant vara otänkbart, eftersom känslan är att man vill få bort alla bilar från städerna, säger Ronny Svensson.

Så många supermiljöbilar och gasbilar har försvunnit till utlandet sedan 2015

Ladhybrider:

2015: 289 bilar

2016: 1.098 bilar

2017: 1.938 bilar.

Elbilar:

2015: 53 bilar

2016: 199 bilar

2017: 414 bilar.

Gasbilar:

2015: 1.560 bilar.

2016: 1.423 bilar.

2017: 2.604 bilar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.