Drivmedel ska miljömärkas vid pumpen - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Drivmedel får miljömärkning 2020

Om ett par år blir det mer information om olika bränslens klimatprestanda.
Om ett par år blir det mer information om olika bränslens klimatprestanda. Foto: Lasse Swärd

Miljömärkning av drivmedel blir verklighet om ett par år. Regeringen fattar på torsdag beslut om en förordning om miljöinformation om drivmedel.

– Det ska vid pumpen tydligt framgå bränslets klimateffekt, typ av råvara och råvarans ursprungsland, säger miljöminister Karolina Skog (MP).

Förslaget att miljömärka drivmedel vid mackarnas bränslepumpar har diskuterats i flera år och kommer ursprungligen från föreningen Gröna Bilister, som drivit frågan hårt. Energimyndigheten lämnade redan i fjol, på regeringens uppdrag, förslag på hur en märkning skulle kunna se ut. 

Merparten av informationen skulle finnas på respektive drivmedelsbolags hemsida, eftersom det råder så stor eftersläpning i rapporteringen som bränslebolagen varje år gör till myndigheterna. 

Vid pumpen kunde man, enligt Energimyndighetens förslag, redovisa bränslets växthusgasutsläpp per energienhet. 

Regeringen väljer nu att gå hårdare fram, med en mer utförlig redovisning vid pumpen. 

Vilket är syftet? Att göra det lättare för konsumenten att göra rätt val utifrån bränslets klimatprestanda?

– Precis så. Vi vill öppna upp en konsumentvara som i dag är väldigt hemlig så  att konsumenten får bättre information om drivmedlet. På pumpen ska det framgå drivmedlets klimateffekt, råvara och råvarans ursprungsland, säger hon.

Men hur relevant blir den informationen? Bränslebolagen redovisar ju detta en gång om året så det blir genomsnittsvärden för hela år – redovisade året efter?

– Ja, så är det ju, men det blir information både på pumpen och på respektive bolags hemsida. Det intressanta är inte variationerna dag för dag, utan vilka företag som har hög bioinblandning och varifrån blandningarna kommer.

Men med reduktionsplikten som trädde i kraft den 1 juli måste ju bränslebolagen blanda in givna mängder biodrivmedel för att uppfylla villkoren. De har inga drivkrafter att öka inblandningen ytterligare eftersom det råder full skatt och biodrivmedlen är dyrare än de fossila delarna?

– Reduktionsplikten lägger ett golv, man kan ju ha högre andelar i bränslet, då får man konkurrensfördelar.

– Med mer utförlig redovisning blir det ökat tryck på bolagen att bli bättre och det blir lättare för upphandlare att välja och för föreningar och andra att göra jämförelser och ge råd.

När får vi se dekalerna på landets pumpar och hur ska de se ut?

– Vi räknar med att de sätts upp 2020. Jag ser framför mig dekaler som liknar de som finns på kylskåp. Det ska vara en skala som är mycket enkel att förstå och några få uppgifter, varav ursprungsland är en. Resten får man läsa på hemsidor.

Drivmedelsbolagen är mycket kritiska. De menar att eftersläpningen i rapporteringen gör att uppgifterna vid pump förlorar i värde och att reduktionsplikten gör att bolagen kommer att hålla ungefär samma nivåer av förnybart för att uppfylla kraven - och därmed blir det ingen skillnad mellan pumparna och bolagen. Branschen menar att det är bättre att konsumenten får denna information via ständigt uppdaterade hemsidor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.