Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 12:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/elbil-med-korkansla-och-mekanisk-narvaro/

Motor

Elbil med körkänsla och mekanisk närvaro

Exteriört smälter linjerna ihop till en mixtur av Panamera och 911. Men det blev bra! Foto: Erik Wedberg

Nu gäller det. Porsche ska visa att en av världens äldsta biltillverkare kan det här med bilbyggande bättre än en liten firma från Kalifornien som inte är torr bakom öronen än.

Porsche Taycan ska, och måste, vara bättre än Tesla Model S.

Nu tar vi reda på om den är det!

Det frasar till lite i asfalten och bilen sätter sig något över baken, men innan man har hunnit tänka eller lyssna på vad som händer visar hastighetsmätaren 100 kilometer i timmen. På papperet tar accelerationen 2,8 sekunder, men det har tagit Porsche mer än 100 år att komma hit.

Porsches elbilshistoria börjar redan 1898 med modell Egger-Lohner C.2 Phaeton, två år senare bygger Ferdinand Porsche världens första hybridbil som drivs av bensin och el.

Därefter blev det ett uppehåll på mer än hundra år. 2010 kom suven Cayenne och lyxsportvagnen Panamera med hybriddrift, även de med både bensin och elmotor som arbetar tillsammans, och nu har Porsche alltså tagit steget till eldrift fullt ut.

Vad den amerikanska uppstickaren Tesla har gjort för påskyndandet av elbilsutvecklingen kan förmodligen inte överskattas och understryks av att Porsche nu lanserar en elbil som enligt specifikationerna tycks vara ett direkt svar på Tesla Model S.

Bagageutrymmet fram fylls snabbt upp av laddkablarna. Foto: Erik Wedberg

På papperet ser Taycan och Porsche Panamera likvärdiga ut, men i verkligheten skiljer desto mer. Elbilen Taycan är mer som den klassiska modellen Porsche 911 än en Panamera. Så även bakom ratten. Körställningen är låg, som den man har i sportbilar.

Ingenjörerna har lyckats bygga in Porsches körkänsla i elbilen och styrningen är precis så där exakt som den är hos Porsche. Det finns en mekanisk närvarokänsla, man känner och hör vad som händer och känner sig kopplad till bilen på ett sätt som ingen annan elbil kan matcha.

Taycan är tung, det går aldrig att trolla bort 2,4 ton. Men det känns inte som att det gör så mycket. Greppet i de breda däcken är fenomenalt och eftersom det mesta av kraften går till bakhjulen känns Taycan mer bak- än fyrhjulsdriven.

Provkörningsbilen är en Taycan Turbo S. Någon turbo finns dock inte, Porsche har bestämt sig för att ha samma namn på bilarna som i de andra modellserierna. Turbo S ska helt enkelt vara den accelerationsnabbaste modellen i alla serier. Det som skiljer Taycan Turbo S från Turbo (utan S) är en starkare främre motor. Båda versionerna har en bakre elmotor som utvecklar 456 hästkrafter och har två växlar framåt.

Även interiört är det som en blandning av Panamera och 911. Fler bild­skärmar än vi sett tidigare i en Porsche. Den vid passageraren kostar extra. Foto: Erik Wedberg

Interiören är också helt ny för Porsche. Skärmar dominerar förstås, men inte på samma sätt som i Tesla. Framför ratten finns en konkav skärm, till höger om den en infotainmentskärm och till höger om den (om man betalar extra) en skärm för passageraren. I mittkonsolen styrs klimatinställningarna med en skärm och som tillval kan baksätespassagerarna få ytterligare en skärm att fingra på. De är inte helt tokiga att använda men lika självklart och enkelt som hos Tesla är det inte.

För elbilar är hastigheten vid laddstolpen lika viktig som farten på vägen. Taycan har som första elbil i serieproduktion ett 800-voltsystem som möjliggör snabbladdning med en effekt upp till 270 kilowatt och då kan man gå från fem till 80 procents laddning på 22 minuter. Batteripaketets kapacitet är 83,7 kilowattimmar vilket ger Turbo-modellen upp till 45 mils räckvidd.

Snabbladdning med en effekt upp till 270 kW är möjlig. Foto: Erik Wedberg

På papperet är Taycan slagen redan från start. Den är långsammare, har kortare räckvidd och är betydligt dyrare än Tesla Model S. Verkligheten är dock inte lika rationell, det Taycan må förlora i siffror vinner den tillbaka i känsla flera gånger om. Porsche har lyckats bygga en elbil man vill köra för att den är rolig och bra, inte bara för att den är miljövänlig. Taycan levereras till de första svenska kunderna i början av 2020.

 

Läs mer: En bilälskande patriark har gått ur tiden

Ämnen i den här artikeln:

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt