Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-10 05:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/elbilar-och-laddhybrider-okade-starkt-i-november/

Motor

Elbilar och laddhybrider ökade starkt i november

Passat GTE är den mest sålda ladhybriden
Passat GTE är den mest sålda ladhybriden Foto: Lasse Swärd

November var en fortsatt svag nybilsmarknad. Antalet nyregistreringar föll med 21 procent jämfört med november i fjol.

Men elbilar och laddhybrider steg med 35 procent – och hade kunnat öka ännu mer om det bara funnits bilar att leverera.

Lasse Swärd
Rätta artikel

Statistiken från branschföreningen Bil Sweden visar att nedgången i antal nyregistreringar fortsätter, men i lugnare takt jämfört med tidigare månader.

Det nya skattesystemet Bonus malus började gälla den 1 juli. Det medförde att extremt många bensin- och dieselbilar registrerades i juni månad för att komma undan den högre skatten (malus). 

På motsvarande sätt blev det fler elbilar och laddhybrider i juli och senare för att få del av högre bonus.

Nu ser Bil Sweden att effekterna av skatteförändringen börjar klinga av. Visserligen blev nedgången 20,5 procent i november, men ser man hittills i år är marknaden ned med mer beskedliga fyra procent. Kategorin lätta lastbilar visar till och med en uppgång med 5 procent.

Prognosen för helåret är 360.000 nya personbilar, vilket motsvarar det tredje bästa bilåret historiskt sett. För lätta lastbilar ser det ut att bli 56.000 fordon och slår det in innebär det nytt rekord.

Andelen dieseldrivna bilar fortsatte att minska i november. Bensinbilar är nu åter den största gruppen.

– Bensindrivna personbilar har återtagit sin position med störst andel av nybilsmarknaden. Hittills i år var 46,9 procent av nyregistreringarna bensindrivna bilar jämfört med 38,1 procent för dieseldrivna, säger Bil Swedens vice vd Jessica Alenius.

– Fram till och med 2008 var bensinbilar störst, och under perioden 2009 till 2017 var dieslar störst, och nu är bensinbilar åter störst, säger hon. 

– En förklaring till den minskade dieselandelen under senare år är ett ökat utbud av elbilar, laddhybrider och elhybrider, men det har också skett en omställning från diesel till bensin för många mindre bilmodeller genom nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer, säger Jessica Alenius.

Skiftet syns även bland större modeller. Andelen bilar med utsläpp av koldioxid över 140 gram/kilometer steg från 22 till 23 procent i november, vilket delvis kan förklaras av omställningen från diesel till bensin, säger hon.

Ser man på enskilda modeller ligger Volvo totalt sett i topp med sin stora modellserie S/V90. Den ligger också etta bland dieslarna.

Bland laddhybrider är Volkswagens modell Passat GTE i ledning och bland elbilar Nissan Leaf.

I november fick Toyota ut fem exemplar av modellen Mirai, en elbil som drivs med vätgas.

Bil Sweden konstaterar att efterfrågan på laddbara bilar är större än utbudet. Den ökning vi hittills sett skulle vara ännu större om det bara funnits fler bilar att leverera. Tillverkarna har svårt att möta efterfrågan samtidigt som den nya tuffare körcykeln WLTP, som började gälla för alla nya fordon den 1 september, ställt till det.

Men det finns ytterligare en faktor som förklarar bristen på laddbara fordon i Sverige. Det är en relativt stor export av nya och lätt begagnade elbilar och laddhybrider till Norge, vilket DN berättade om nyligen.