Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 11:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/elbilar-rusar-pa-fallande-nybilsmarknad/

Motor

Elbilar rusar på fallande nybilsmarknad

Antalet elbilar ökar på vägarna. Fler laddstolpar behövs, menar intresseorganisationen Bil Sweden. Foto: Magnus Hallgren

Det ska vara en laddbar bil i år – särskilt en elbil. Hittills i år, januari–april, rusade de renodlade elbilarna med 271 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Tesla Model 3 ligger i topp bland elbilarna och Mitsubishi Outlander är den hetaste laddhybriden.

Rätta artikel

De laddbara bilarna har nu en andel av alla nyregistrerade bilar på 12,4 procent, jämfört med 6,7 procent i fjol. I april var andelen 10,1 procent.

– Det är en glädjande utveckling och ett viktigt steg på vägen mot att minska utsläppen, säger Mattias Bergman, vd för intresseorganisationen Bil Sweden.

– Det ökade antalet laddbara bilar på våra vägar sätter fingret på behovet av att utbyggnaden av laddinfrastrukturen både för hemmaladdning och snabbladdning påskyndas. Andra åtgärder som bör vidtas är att introducera styrmedel även för användandet av laddbara bilar och inte bara vid köptillfället, säger han.

Nybilsmarknaden som helhet visar dock fortsatta minussiffror. Nedgången i april blev 12 procent till 30.253 bilar. Hittills i år fallet drygt 14 procent till 104.133 bilar. Nybilsmarknaden har backat varje månad sedan juli fjol.

Marknadsledande Volvo har hittills i år tappat 28 procent i volym. Marknadsandelen har gått ned med närmare fyra procentenheter till 19 procent. Tvåan Volkswagen har backat närmare två procentenheter till 13 procent.

För dieselbilarna verkar det som om den långvariga nedgången börjat plana ut.

– Andelen dieslar av nybilsregistreringarna var 38,5 procent i april, vilket är nästan samma andel som i april förra året, 39,3 procent. Minskningen av dieselandelen som pågått sedan toppåret 2012, då andelen var 67 procent, har planat ut och stabiliserat sig på nivån 35–40 procent, säger Mattias Bergman.

– För att klara klimatmålen till 2030 är de energieffektiva dieselbilarna, som alltmer körs på en ökad andel biodrivmedel i bränslet, en viktig pusselbit. Under senare tid har antalet godkända modeller för HVO100 ökat, säger han.

Under 2018 registrerades 353.666 nya bilar, den tredje högsta noteringen hittills. prognosen för i år är 335.000 bilar och 50.000 lätta lastbilar.