Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Elbilen vinner på låga milkostnader

Lockas du av att köpa en elbil? Med pressade priser och höjda premier från den 1 juli kan el­bilen plötsligt bli billigare än motsvarande version med förbränningsmotor, visar vår uträkning.

– Vi ser en kraftig omställning till laddbara bilar, säger Mats Silfver, riskanalytiker hos Autolease.

Några vanliga argument för att köpa en elbil – förutom den självklara miljöaspekten – är att den är så billig i drift. Med en förbrukning på mellan 1,5 och 2 kWh per mil betyder det ett par kronor per mil, beroende på elavtal.

En bensindriven motsvarighet blir minst 3–4 gånger dyrare att tanka.

Elbilen tar också poäng på att vara enklare uppbyggd. En konventionell bil med förbränningsmotor och växellåda kräver mer underhåll och blir därmed dyrare att serva.

Vad som talar emot elbilen är att den har väsentligt högre nypris än motsvarande version med förbränningsmotor.

Så har det varit, men nu börjar elbilarna pressas i pris. Äldre versioner kampanjas och nya modeller får kraftfullare batterier med längre räckvidd till samma eller lägre pris än föregående modell.

Den 1 juli minskar gapet ytterligare. Trycket kommer då från två håll: elbilarna får höjd bonus från 40.000 till 60.000 kronor. Ladd­hybriderna får bonus kopplad till utsläppen av koldioxid. Och vanliga bilar blir dyrare att äga, ju mer bensin eller diesel de drar, desto högre årlig skatt får de i det nya skatte­systemet bonus malus.

Så med hänsyn till dessa förändringar – hur står sig elbilen i kalkylen?

Mycket bra visar det sig om man tittar på nettopriser efter avdragen bonus.

Den som väljer en e-Golf kommer då undan med samma milkostnad som en bensindriven version: 34 kronor.

Väljer du Kia Soul el och jämför med Soul 1,6 bensin – ja då blir el­bilen mycket billigare: 26 kronor per mil mot 33 för bensinversionen.

Förklaringen är att Soul el kampanjas dubbelt just nu, priset är sänkt med 60.000 kronor och till det kommer bonusen på 60.000 kronor.

Även helt nya elbilar står sig väl i konkurrensen. Nya modellen av Nissan Leaf kostar 31 kronor per mil. Väljer du i stället den populära lilla suven Nissan Qashqai med bensin­turbon 1,2 och automat kostar den 35 kronor per mil. Modellen Pulsar är egentligen mer jämförbar i storlek med Leaf, och den hamnar på samma milkostnad, men Pulsar har nu slutat tillverkas.

Hyundais miljöklassade trio ­Ioniq är intressant. Den finns som elbil, som laddhybrid och som vanlig hybrid. Här syns tydligt hur mycket billigare elversionen är att serva jämfört med de övriga två som har dubbla drivsystem. Men ser man till milkostnad blir laddhybriden ändå billigaste alternativet.

För Volkswagen Golf blir det oavgjort – båda versionerna hamnar på 34 kronor per mil.

Svagheten i räkneexemplet är andrahandsvärdet efter 3 år och 6.000 mil. Vi har angett det till 50 procent för alla modeller. Gör den snabba teknikutvecklingen att dagens batteribilar är värdelösa om 3 år – eller är det bensinbilarna som är iskalla då?

Så här resonerar Mats Silfver, expert på riskbedömning hos Auto­lease.

– Mycket intressant att se resultatet av att klimatbonus och malus ger en så pass positiv effekt på kronor per mil netto när man även räknat in driftskostnaden.

– Vi jobbar ju med företag och där ser vi hur kraften i omställningen bara ökar. I fjol var 15 procent av de bilar vi köpte in laddbara, i dag är andelen över 33 procent. Vi räknar med att nå mellan 40 och 50 procent i slutet av året.

– Företagen räknar på vad det betyder totalt sett att byta till laddbara bilar. De är dyrare att köpa in, men ger lägre förmånsvärden med lägre sociala kostnader, lägre driftskostnader och de stärker företagets miljöimage.

– Dagens elbilar med batterier på 35–40 kWh kommer ut som begagnade till privatmarknaden om tre år. Den batterikapaciteten ger 20–30 mils räckvidd och det är fullt tillräcklig för de flesta. Batterierna verkar också hålla prestanda över tid bättre än väntat. Den oro vi tidigare sett verkar obefogad.

– Jag tror att dagens elbilar snarare kan få högre restvärde om tre år än vad ni räknar med i exemplet. Vi ser en sådan kraft i omställningen, säger Mats Silfver.

– Små dieselbilar får det tufft, folk oroar sig för om det kommer fler städer med miljözoner. Men å andra sidan kan dieslarna komma tillbaka till normalstatus igen med hjälp av det gröna bränslet HVO. Vi får se hur det utvecklas.

– Små bensinbilar kommer att efterfrågas även om tre år, förutsatt att de är bränslesnåla, säger han.

Fakta.Så här har vi räknat

Vi har dragit av för el-bonusen på 60.000 för batteribilar och 38.333 kronor för laddhybriden Ioniq.

Pengarna betalas ut efter 6 ­månader.

Bensinbilarnas officiella förbrukning har ökats med 30 procent för att få en mer realistisk förbrukning.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.