Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-15 23:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/elbilsfamiljen-att-fortsatta-med-eldrift-kanns-sjalvklart-for-oss/

Motor

Elbilsfamiljen: Att fortsätta med eldrift känns självklart för oss

Jonna Trillkott med barnen Ruben och Greta vid den nuvarande elbilen. Foto: Peter Claesson

För tre år sedan funderade västkustfamiljen Trillkott på att skaffa en elbil. Så blev det inte inte. Det blev två. När leasingavtalen nu går ut känns valet att fortsätta självklart, men den elbil som helt motsvarar deras krav finns ännu inte.

Jonna och Petter Trillkotts garageinfart väcker uppmärksamhet. Där står två Renault Zoe med sladdarna anslutna i fronten och lapar grön el via varsin snabbladdare.

Medan andra familjer just nu funderar på att skaffa en elbil, kanske som komplement till ett annat fordon, har paret Trillkott sedan snart tre år tillbaka två små elbilar, en vit och en röd. De har aldrig ångrat sitt val.

– Laddångesten försvann redan efter ett par veckor och det är en härlig känsla att alltid kunna ”tanka” hemma och inte behöva göra avstickaren till bensinstationen, säger Petter Trillkott.

Han är kirurg och verksam vid NÄL-sjukhuset i Trollhättan. Hustrun Jonna är socionom och snart färdigutbildad psykoterapeut och arbetar inom vuxenpsykiatrin i Vänersborg. Sonen Ruben är sju år gammal och dottern Greta fyller snart sex.

Det var när familjen flyttade till det natursköna villaområdet Sundsstrand vid vattnet utanför Uddevalla som det blev dags att byta ut den gamla bensin- och etanolvolvon. De ville åka miljövänligt, men eftersom kollektivtrafiken i det nybyggda området fortfarande lämnar lite i övrigt att önska föll valet på två elbilar. Eftersom de aldrig varit mycket för att meka och tycker det är bra att veta exakt hur stor månadskostnaden blir bestämde de sig för att leasa

– De blev nog lite förvånade på bilfirman när vi efter en månad med den första elbilen återkom och sade att vi ville boka en till, säger Jonna Trillkott och berättar att de hyr bilarnas batterier enligt separata avtal.

Jonna kör ofta den vita, vars batteri enligt instruktionsboken har en räckvidd på tolv mil, men hon säger att vintertid handlar det snarare om nio mil, om man inte stänger av AC och andra strömslösande funktioner.

Det räcker i och för sig resan till arbetsplatsen på sex mil tur och retur. Några större problem som elbilsförare har hon aldrig upplevt, mer än att behovet av planering blivit något större.

– Det är klart, den där dagen när jag kom ut på morgonen och upptäckte att jag helt glömt att ladda, den blev en utmaning, säger hon och tillägger att de spontana avstickarna från resplanen inte låter sig göras riktigt lika enkelt.

För längre körningar använder familjen den röda bilen, vars batteri har betydligt högre kapacitet och under gynnsamma förhållanden ger knappt 30 mils körning. Besöket hos släktingarna i Halmstad brukar kunna lösas utan laddning, men eftersom den halländska staden hör till dem som satsat på utbyggnad av infrastruktur kring elbil brukar de passa på att ladda utan kostnad. För ännu längre resor tar de tåget eller byter bil med grannar.

Petter och Jonna Trillkott med sina elbilar som laddas vid huset. Foto: Peter Claesson

Petter, som inledningsvis var lite skeptisk till elbil, konstaterar att det gått över förväntan och att den laddångest han hade försvann redan efter några veckor. Det har blivit lite sport att försöka komma så långt som det går på varje laddning.

– Det är ju en bra anledning till att hålla hastighetsbegränsningarna, säger han.

Bränslekostnaderna har minskat betydligt för familjen. De räknar med att den gröna elen till bilarna går på i genomsnitt 250 kronor i månaden per bil. Varje bil rullar ungefär 1.500 mil per år.

En hel del har hänt på elbilsfronten de senaste tre åren. Allt fler tillverkare satsar på elbilar, fossila bränslen i nytillverkade bilar kan snart vara ett minne blott och familjen Trillkott märker hur grannarna i kvarteret blir alltmer nyfikna kring deras val och en del säger att de är beredda att följa efter.

”Hur långt kommer ni?” är den vanligaste frågan.

När deras leasingavtal nu går ut är de på de klara med att fortsätta med elbil, men Jonna, som är den som sköter efterforskningen i familjen, tycker det är svårt att jämföra olika alternativ när det gäller till exempel pris, batterilängd, säkerhet och komfort.

– Ärligt talat, den elbil som jag skulle vilja ha, den finns inte. Framför allt saknar jag möjligheten till dragkrok, säger hon.

Att köpa loss de elbilar de har i dag är med tanke på hur snabbt marknaden utvecklar sig ser de inte som ett alternativ. Även att köpa nya känns osäkert, så därför talar mycket för ett nytt leasingavtal. Kanske blir det en mellanstorbil och en småbil den här gången. 

Jonna och Petter har tagit del av den senaste debatten kring hur miljövänliga elbilarna egentligen är med tanke på batteritillverkning och el som inte alltid produceras på önskvärt sätt.

Petter tror att även denna utveckling kommer att gå snabbt framåt nu när elbilen har nått en bredare acceptans. Ett besök vid köpcentrumet Torp längs E6:an på väg till Norge, som har överlägset flest elbilar per capita, brukar stärka honom i den uppfattningen.

– Det här borde inte vara en fluga, säger han.

Jonna ser det också som självklart att elbilen kommit för att stanna.

– Förhoppningsvis hänger utvecklingen av snabbladdare längs vägen med så att tillgången säkras vartefter marknaden växer. Det vore också fint om de stora bostadsbolagen följer efter så att boende i lägenhet går att förena med att köra elbil, säger hon.

Läs även: Elbilen blir allt fortare lönsam