Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-20 22:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/elbilson-gotland-i-teori-och-praktik/

Motor

Elbilsön Gotland – i teori och praktik

Bild 1 av 6 Skymning och dag ett lider mot sitt slut.
Bild 2 av 6 09.38 Visby, dag 1. Stänger man av ekoläget går vår lilla Nissan fort upp i hundra, får DN snabbt veta. Inte så viktigt på Gotland eftersom man inte får köra fortare än 90 km/h på ön, men intressant – och illavarslande – för två unga bilnördar. Bilhandlaren Sören Norman menar att intresset för elbilar har ökat kraftigt senaste åren. Många leasar i stället för att köpa eftersom teknikutvecklingen går så fort. 157 av 35 175 bilar på ön går på el, vilket gör Gotland till det sjunde mest elbilstäta länet. Leasade bilar är däremot inte med i statistiken.
Bild 3 av 6 12.26 Näsudden, dag 1. Gotland har bra förutsättningar för klimatvänlig energiproduktion och enligt kommunen kommer runt hälften av elen på ön från vindkraft. Den rödgröna ledningen på Region Gotland har ambitiösa miljömål och Naturvårdsverket bedömer utvecklingen som positiv. Kommunens fordonsflotta ska vara fossilfri till 2020, men mest fokus har legat på biogasbilar, eftersom Region Gotland åtagit sig att köpa in stora mängder lokalproducerad biogas varje år som de har haft svårt att förbruka.
Bild 4 av 6 15.37 Icas parkering, Hemse, dag 1. 2014 lanserades en storsatsning på laddinfrastruktur på Gotland. I dag finns 47 offentliga laddstolpar på ön. Flest per person i Sverige. Något som anses fundamentalt är så kallade snabbladdare, med vilka en bil kan ladda upp batteriet på bara 20 minuter – i stället för sex timmar. På Gotland finns fyra sådana. Två gånger försöker vi i Hemse; den ena gången är snabbstolpen avstängd, den andra gången lyckas vi bara ladda några minuter eftersom Vattenfalls betalningsapp krånglar.
Bild 5 av 6 10.09 Hoburgen, dag 2. Dag två och DN raukar på. Från Visby till rauken Hoburgsgubben, som ligger på Gotlands sydspets, är det nio och en halv mil. Med de flesta elbilar klarar man sig dit ned med marginal. Hoburgen är försedd med laddstolpe. Det är dock ingen snabbladdare och för att få någon effekt måste man gå på en rejäl promenad. På en halvtimme laddar vår bil bara några procent. För andra gången i rad krånglar dessutom en laddstolpe; vår sladd fastnar i uttaget och det tar oss tio minuter och en del googlande att få loss den.
Bild 6 av 6 11.30 Burgsvik, dag 2. Intresset för elbilar har länge funnits på ön. Håkan Ahlsten från Burgsvik var en tidig bejakare. 2009 byggde han och två andra gotländska entusiaster en elbil som de skjutsade runt bland andra Gudrun Schyman i under Almedalsveckan. Samma gäng var också nära på att bygga en elbilsfabrik på Gotland. Men planen gick i stöpet när det sydkoreanska bolaget CT&T, som ägde konceptet, fick ekonomiska bekymmer på grund av finanskrisen. Tillsammans med sin fru Maria driver Håkan Ahlsten pensionatet Grå gåsen i Burgsvik. De äger en elektrisk Citroën C-Zero: ”Visst är den fräck.”

Gotland sägs vara den perfekta platsen för elbilar – både för gutar och turister. Men hur väl stämmer det med verkligheten? DN satte sig i en helelektrisk Nissan Leaf för att reda ut saken.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in