Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/eldriven-veteran-med-ny-kraft/

Motor

Eldriven veteran med ny kraft

Bild 1 av 2 Utvändigt påminner nya Zoe mer om den gamla än invändigt. Djupare veck i karossen och LED-ljus ger ett modernare och tuffare utseende.
Foto: Erik Wedberg
Bild 2 av 2 Den nya motorn på 135 hästkrafter gör Zoe snabbare, men inte direkt snabb.
Foto: Erik Wedberg

Konkurrensen bland elbilarna har hårdnat rejält och nu rycker en av de äldsta och bäst säljande modellerna upp sig med ny teknik, starkare motor och större batteri. Räcker det för att klara utmaningen från Volkswagens ”billiga” ID.3?

Elbilssegmentet är en snöboll som har börjat rulla och växa sig allt större. I takt med att fler nya modeller lanseras får fler bilköpare upp ögonen för att eldrivna bilar i många fall är bättre än bensin- och dieselbilar. Den växande efterfrågan på helt eldrivna bilar kommer att leda till att biltillverkarna tar fram ännu fler elbilar.

En av bilarna som startade snöbollseffekten är Renault Zoe som nu har gått och blivit gammal, i alla fall mätt med bilindustrins mått. Den franska elbilen lanserades år 2012 och var då en av de första elbilarna som inte kostade en förmögenhet.

Nu, sju år senare och i ljuset av ny konkurrens, beskrivs den bättre som en medioker elbil med trånga innerutrymmen och begränsad räckvidd. Men det är väl inget som en rejäl uppdatering inte kan råda bot på? Det hoppas i alla fall Renault som lanserar en rejält moderniserad ­variant av Zoe.

Nyheterna är påtagliga. På plats bakom ratten ser man direkt att den, ratten alltså, är ny och hämtad från syskonet Clio. Framför ratten finns en digital skärm som visar hastighet, batteriets laddnivå, en kartbild och mycket annan information.

Mätarna är digitala och ratten är hämtad från modellen Clio. Greppet med pekskärm på höjden känner vi igen från andra Renaultmodeller. Foto: Erik Wedberg

Till höger om ratten finns en ny, stor pekskärm med vilken man kontrollerar de flesta av bilens funktioner. Som en stark kontrast till den moderna pekskärmen finns vreden som styr klimatanläggningen. Det är tre helt vanliga vred och är det inte… jo, nog tusan är det exakt likadana vred som finns i den billigare koncernkusinen Dacia ­Duster.

Zoes delvis nya interiör är en välkommen förändring. Om man så vill kan man få delar av instrumentpanelen och stolarna klädda i ett grått och grovt tyg som tillverkats av återvunna säkerhetsbälten.

Den känsla av nutid som effektivt byggs upp av de nya skärmarna, det nya tyget och en ny växelväljare rivs ned lika raskt av framstolarna. Att passagerarstolen fram inte går att höja eller sänka får man köpa, det är inte ovanligt i bilar av den här storleken. Men att inte heller förarstolen går att justera i höjd är snålt och gammalmodigt.

Det är sannolikt en besparingsåtgärd för att hålla priset nere men det finns betydligt billigare bilar som erbjuder föraren möjligheten att vara längre än 190 cm eller kortare än 170 cm. I Zoe ska man helst befinna sig inom det spannet, annars sitter man för nära taket eller för nära golvet. Framstolarna är dessutom av enklaste sort utan svankstöd och med platt stoppning som ger träsmak efter några timmars körning.

Skribentens 192 centimeter tar plats i Zoes ­baksäte. Foto: Erik Wedberg

Under framstolarna, och baksätet för den delen, finns det som är den stora grejen med Zoe – batteripaketet. Som en rejäl landgångsmacka mellan fram- och bakhjul ligger batteripaketet som i den nya bilen har en kapacitet på 52 kilowattimmar. Det gör det möjligt att köra upp till 38 mil på en laddning, enligt mätning i det nya tuffare bränsleförbrukningstestet WLTP. Gamla Zoe, med ett 41 kilowattimmar stort batteri, klarade 30 mil.

Zoes nya motor är ett lika välkommet tillskott. Zoe har aldrig ­varit någon av de snabbaste elbilarna och det har den inte blivit nu heller, men med 135 hästkrafter i stället för 110 klarar den i alla fall ett högre tempo. En acceleration från 0 till 100 kilometer i timmen på 9,5 sekunder och en toppfart på 140 kilometer i timmen kommer dock inte att göra någon fartblind.

Zoe behöver inte en starkare motor är så här. Till skillnad från många konkurrenter är den inte bak- utan framhjulsdriven och har därför svårare att förvandla ­motorns effekt till hastighet på vägen.

Framhjulsdrift passar sämre än bakhjulsdrift på elbilar som har så mycket kraft redan från start. Den som kan nöja sig med långsammare acceleration kan fortfarande välja den gamla 110-hästarsmotorn och på köpet få två kilometer längre räckvidd och 20.000 kronor kvar i plånboken.

Elladdning. Foto: Erik Wedberg

Zoe har fram tills nu varit en av få elbilar som inte har gått att snabbladda. 22 kilowattimmars laddning har varit max och det har bokstavligt talat satt stopp för Zoe på långresor. Den nya modellen utrustas med möjlighet till snabbladdning med 50 kilowattimmar.

Bakom Renault-märket i fronten finns kontaktuttag för den så kallade CCS-kontakten som nu finns på i stort sett alla laddstationer i Sverige och övriga länder i Europa. Det här gör att man kan ladda energi för 15 mils körning på 30 minuter. 0 till 80 procents laddning går på 1 timme och 10 minuter.

Om det verkligen kommer att fungera i praktiken återstår att se. Batteripaketet är nämligen inte vätskekylt, utan kyls endast av fartvinden. Nissan Leaf har en liknande lösning och har visat sig vara svår att snabbladda upprepade gånger under långkörning eftersom batterierna blir för varma.

Det är inte tu tal om att Zoe med de nya egenskaperna har blivit en bättre bil, men med prislappen på 386.900 kronor kommer den troligtvis att bli frånsprungen. Zoe är i dag Sveriges näst mest sålda elbil men kommer inte att vara det länge till då nya konkurrenter lurar i vassen. Peugeot och Opel har elversioner av 208 och Corsa på gång, med bättre snabbladdningsmöjligheter. Allra värst kommer konkurrensen att bli från Volkswagen ID.3 – en större, rymligare och billigare elbil.

 

Läs mer: Det här ska du tänka på om du ska köpa elbil 

Läs mer: 25 frågor och svar om elbilar

Ämnen i den här artikeln:

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt