Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-22 05:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/elektriskt-i-geneve-nar-bilsalongen-oppnar/

Motor

Elektriskt i Genève när bilsalongen öppnar

Bild 1 av 9 Det liknar Beatleshysteri inför avtäckningen av skånska Koenigseggs nya supersportbil Jesko, uppkallad efter grundare Christian von Koenigseggs far.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 2 av 9 Koenigsegg Jesko, definitivt en publikmagnet på mässan, är din för så där en 28 miljoner kronor.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 3 av 9 Nordiskt kalt och kyligt när helt eldrivna Polestar visar upp sig på Genèves bilsalong.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 4 av 9 En formel E-bil på lut på mässan, ingående i helelektriska formel E, en internationell banracingserie som körs sedan säsongen 2014–2015, sanktionerad av FIA (Fédération Internationale de l’Automobile).
Foto: Kalle Holmberg
Bild 5 av 9 Ralf Pfitzner är hållbarhetschef hos VW. Och har givetvis tagit plats i en renodlad elbil, konceptbilen VW ID Buggy.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 6 av 9 Subaru lägger nu till ett ”e” framför boxeremblemet när den japanska tillverkaren lite försiktigt hänger på eltrenden med en elmotor på 16 hästkrafter till hjälp för bensinmotorn på 150 hästar i suven Forester. Subarus presschef för Sverige Thomas Possling var på plats i Genève.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 7 av 9 Helelektriska e-Niro, i produktion och med leveransdatum som går att överblicka, ger sydkoreanska Kia försteg i elkapplöpningen. Provkörd av DN Motor med gott betyg.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 8 av 9 McLarens nya 600LT Spider premiärvisas i Genève, en traditionell supersportbil som uppges åtminstone medverka till viss bränslebesparing med sin låga vikt, 1.522 kilo. Två intresserade herrar i cabben, bland alla andra herrar som dominerade mässans pressdagar.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 9 av 9 Seat, ingående i VW-koncernen, visar upp konceptbilen el-Born som ska bli det spanska märkets första renodlade elbil. VW:s ID-teknik ger den den kompakta modellen en räckvidd på uppemot 42 mil. På marknaden tidigast 2020.
Foto: Kalle Holmberg

GENÈVE. Det är ingen brist på intresse för Genèves bilsalong, trängseln är redan under pressdagarna påtaglig. Samtidigt spekuleras det om att mässmarknaden känner av viss avmattning, exempelvis saknas i år tungviktare som Volvo, Ford, Opel, Hyundai och Jaguar Land Rover i Genève.

Rätta artikel

Sparnit i en tid som är osäker kan vara förklaringen. Men hu så mycket det finns att titta på ändå i de sju hallarna. Allmänheten släpps in från och med torsdag och fram till söndag den 17 mars.

Eldrift står i år än mer i centrum än under förra årets salong. Flertalet biltillverkare lyfter fram vad de har i elväg – somliga har mycket, andra mindre. Och så finns det de som ogenerat håller fast vid ottomotorn, den förorenande åldringen.

Temat som hela tiden återkommer på mässan: Omvandlingen till elmobilitet. Foto: Kalle Holmberg

Polestar, Volvogruppens prestandamärke med numer enbart el som drivkälla, visar upp sig i den av snötäckta alptoppar omringade staden. Och en slags kyla, fast nordisk, präglar även den nakna hall i vilken två Polestar 2 visas upp. Kala vitmålade väggar och en vit och en grå bil. Kontrast mot det som finns utanför detta nästan sakrala.

Daimlers blivande koncernchef, svensken Ola Källenius, förklarade på tisdagen för oss journalister att det är el som gäller för Mercedes-Benz. Vid förra årets salong här vurmade han för dieseln. Osäker tid, som sagt. Det svänger – men känns samtidigt som att de ledande tillverkarna är elektriska som aldrig förr.

Koenigeggs superbilar, made in Skåne, kan alla köras på miljöbränslet E85. Christian von Koenigsegg pekar på sensorn som kopplar om mellan bränsletyperna. Foto: Kalle Holmberg

Japanska Subaru, inte känt för att gå före i något avseende förutom fyrhjulsdrift, visar upp nya Forester. En elmotor på 16 hästkrafter intill växellådan ska ge extra kraft och spara lite bensin. Leveranser till Sverige framåt hösten.

– Vi håller förstås fast vid boxermotorn, som nu blir en e-boxermotor, säger Thomas Possling, presschef för Subaru i Sverige.

När övriga Subarumodeller får elassistans vågar inte Possling uttala sig om. En ny plattform ger i alla fall förutsättningar för att få det nya drivpaketet på plats.

En hit på USA:s bilmässor redan på 50-talet, ”The Golden Sahara II”, custombygge med en Lincoln Capri -53 som utgångsmaterial. Ska ha varit manöverbar med en fjärrkontroll... Överdåd i denna stil lättar faktiskt upp bland allt senaste-senaste på en mässa i nutid. Foto: Kalle Holmberg

I spåren av dieselskandalen lyfter VW fram sin nya hållbarhetschef Ralf Pfitzner. På plats på mässan visade han sig vara en sympatisk herre som medgav att han inte slog till direkt när Wolfsburg försökte locka honom att lämna Siemens för att hjälpa till med att rädda en koncern i förtroendekris.

– Min företrädare var bra på att rapportera. Nu bedriver vi ett mer aktivt och framåtriktat arbete vad gäller våra utsläpp, säger han till DN, och visar upp en rad grafer om utsläpp och dess konsekvenser som inte är direkt smickrande för hans uppdragsgivare.

Det är nog i den änden Volkswagen måste börja: den tyska jättens elsatsning är lovande bred.

Supersportbilar, varav somliga märken inte direkt känns igen så där direkt, finns samtidigt med i stort antal. Välkända brittiska McLaren är bara ett, dessutom med eldrift i vardande.

Kia visar upp renodlat elektriska e-Niro, en bil som är i full produktion, provkörd i december förra året av DN Motor, dessutom helt nya e-Soul, en något mindre crossover som även den är helelektrisk.

Med förhållandevis mer folklig produktionsinriktning har den sydkoreanska tillverkaren tillsammans med koncernsyskonet Hyundai visat att elbilen inte måste vara en lyxprodukt, i spåren av exempelvis Nissan Leaf. Hyundai är dock inte med på mässan.

”Tack vare biogas rullar jag CO2-neutralt.” Biogasen är inte bortglömd i Genève, bland all el-eufori hittade vi en monter som påminde om värdet av hushållsavfall. Foto: Kalle Holmberg

Läs mer:

Efter skandalen: Han ska leda VW rätt

1989: Trycket från öster skuggade Genèves bilsalong

Lyxiga elbilen Jaguar I-Pace utsedd till Årets bil

Polestar 2 – kan den ge Tesla Model 3 en match?

Så mycket kostar elbilen att serva

Första provkörningen av eldrivna Kia e-Niro