Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

En fjärdedel biobränsle möjligt år 2050

Biobränslen kan svara för över en fjärdedel av transportsektorns drivmedelsbehov år 2050. Den bedömningen gör IEA i en rapport, som lämnats till G8-ländernas energiministrar.

Fordon, fartyg och flyg är så gott som helt beroende av fossila bränslen. Samtidigt är tillväxten inom dessa sektorer stark. Ju högre tillväxt, desto större sug efter transporter. Även om användningen av etanol och biodiesel vuxit kraftigt svarar de för endast cirka två procent av drivmedelskonsumtionen i världen, enligt IEA, de oljekonsumerande ländernas organisation.

För att minska oljeberoendet måste satsningen på biodrivmedel öka. Med rätt produktionsteknik och rätt råvaror – som inte konkurrerar med livsmedel – kan andelen biodrivmedel öka till 27 procent till år 2050, menar IEA.

Men det viktigaste av allt är att driva fram mer energieffektiva fordon, konstaterar IEA.

– Mer energieffektiva fordon är det viktigaste och mest kostnadseffektiva sättet att minska utsläppen från transporter. Men biodrivmedel behövs också som bränslealternativ för flyg, fartyg och tunga transporter. De kan svara för upp till en femtedel av utsläppsminskningarna inom transportsektorn, säger Bo Diczfalusy vid IEA.

Men för att biodrivmedel ska kunna nå en så hög andel krävs många åtgärder, alltifrån lokala insatser som effektivare odling och bearbetning av råvaror till global standardisering och samordning av handelsregler.

Särskilt viktigt är det att ta hänsyn till direkta och indirekta landeffekter och att råvaror till första generationens drivmedel inte konkurrerar om odlingsmarker för livsmedel.

– Med en befolkning i världen som väntas växa med över 30 procent till nio miljarder människor år 2050 och efterfrågan på mat växa med 70 procent måste konkurrensen om mark för produktion av drivmedel och livsmedel hanteras med största försiktighet, menar Bo Diczfalusy.

Även om första generationens drivmedel kommer att spela en viktig roll i många år fram­åt, ska merparten av tillväxten ske med andra generationens drivmedel som kan göras av andra råvaror än livsmedelsgrödor. Hit räknas cellulosaetanol, biogas gjord av avfall, metanol och dme gjord av skogsrester och liknande.

För att dessa tekniker ska slå igenom krävs massiva stödinsatser på nationell och global nivå. IEA har till och med gjort en uppskattning av hur mycket som krävs – mellan 11 och 13 biljoner dollar under de närmaste 40 åren. Det kan låta som enorma summor, men det finns knappast något val, menar IEA.

– Stöden är helt avgörande för att få fram kommersiella anläggningar som kan producera i stor skala. Då är det fullt möjligt att framställa biodrivmedel till ungefär samma kostnad som fossila bränslen, eller till och med till lägre kostnader på längre sikt, enligt IEA.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.