Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-15 04:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/en-hojdare-med-bra-vagkomfort/

Motor

En höjdare med bra vägkomfort

Bild 1 av 2 Stockholms stadshus tornar upp sig i bakgrunden. Mercedes GLA rullar skönt genom stadstrafiken.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 2 av 2 När lastutrymmet är mindre spelar praktiska lösningar såsom 40/20/40-delning desto större roll.
Foto: Patrik Lindgren

Snart sju år efter att Mercedes lilla suv GLA lanserades landar andra generationen på svensk mark. Vi provkör den nya bilen runt ett Stockholm i sommarskrud.

Nya Mercedes GLA bygger på höjden, den har faktiskt blivit en dryg decimeter högre än föregångaren. Det märks direkt när jag kliver in bakom ratten – insteget kunde knappast ha varit enklare.

Avståndet mellan fram- och bakhjul är även tre centimeter längre än tidigare vilket ger en lugnare gång på vägen.

Vid introduktionen erbjuds två olika bensinmotorer samt en diesel­motor i tre olika effektuttag, liksom fyrhjulsdrift. GLA är i grunden framhjulsdriven.

Första intrycket bakom ratten är bra. Inredning och förarmiljö känns svalt exklusiv. Den digitala instrumenteringen är tydlig och pekskärmen fungerar bra och är förhållandevis enkelt att hantera.

Den större skärmen för medie­displayen (10,25 tum) är standard i SE Edition.
Den större skärmen för medie­displayen (10,25 tum) är standard i SE Edition. Foto: Patrik Lindgren

Om kritiken är positiv rörande instrumenteringen, så är den lite mer negativ vad gäller sittkomforten då stolarna är typiskt Mercedes-hårda även om justeringsmöjligheterna är goda.

Överblicken framåt är bra och sikten åt alla håll, trots den höga midjelinjen och de små glasytorna, är förvånansvärt bra. Baksätet har förvisso även det hård dyna och hårt ryggstöd, men utrymmet är bra tack vare lågt golv och den upphöjda placeringen av framstolarna.

Den extra decimetern i höjd ­jämfört med föregångaren märks på formen. GLA sticker upp!
Den extra decimetern i höjd ­jämfört med föregångaren märks på formen. GLA sticker upp! Foto: Patrik Lindgren

Däcken alstrar mycket ljud, redan i runt 50 kilometer i timmen hörs däckbullret tydligt, men när hastigheten höjs så ökar inte ljud­nivån i lika snabb takt. Därför upplevs GLA som relativt tyst i motorvägsfart, och bilen har en förmåga att dämpa bort en stor del av vägens ojämnheter. Det gör den samlade komforten hyfsat bra.

Styrningen är lätt i känslan, men det längre axel­avståndet gör bilen behaglig även på de längre etapperna.

Motorns turboingrepp märks knappt och i kombination med den sjuväxlade dubbelkopplingslådan fungerar allt väl, men i vissa fall låter motorn lite mer än väntat.

GLA upplevs välbyggd, går mycket trevligt på vägen då den erbjuder ett lugn i uppträdandet och är ganska tyst i kupén. Men förarstolen borde vara skönare att sitta i. Det är ju trots allt där du kommer att spendera mesta tiden som bilägare.

Att den nya modellen är en decimeter högre än tidigare känns direkt när man kliver in i bilen, på ett positivt sätt.
Att den nya modellen är en decimeter högre än tidigare känns direkt när man kliver in i bilen, på ett positivt sätt. Foto: Patrik Lindgren

 

Läs fler biltester 

Ämnen i artikeln

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt