Vi provkör nya Nexo, en vätgasdriven suv - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

En ny suv? Nej, en fuv - som drivs av vätgas

Nexo är en eldriven suv som tankas med vätgas.
Nexo är en eldriven suv som tankas med vätgas. Foto: Jacques Wallner

Hyundai satsar hårt på elbilar. Två nya modeller lanseras parallellt, en med batteridrift och en med vätgas och bränsleceller: Kona Electric och Nexo. Här kikar vi närmare på Nexo som ska klara 67 mil på en tank med vätgas.

Oslo. Var ska man visa upp sina nya elbilar om inte i föregångslandet Norge. Under några dagar får vi tillfälle att köra båda nyheterna.

Nexo har sitt eget elverk ombord i form av en bränslecellsstack i vilken vätgas och syre tillsammans bildar el som driver bilens framhjul. Ur avgasröret kommer endast vattenånga. Nexo efterträder föregångaren Ix35 FCEV som debuterade 2010.

Till det yttre är Nexo en elegant suvliknande bil med fina linjer, lysdiodstrålkastare och stora aerodynamiska hjul. Dörrhandtagen kommer ut ur dörrarna när man behöver öppna och försvinner in igen när man väl är på rull.

Men den stora förändringen är inuti; nu är interiören gjord för att ge intryck av finbil. Detta fastän Hyundai använder ekomaterial för att minska miljöbelastningen.

Eftersom valet av körriktning, framåt eller bakåt, sker med tryckknappar som via tråd vidarebefordrar kommandon har det i mittkonsolen undertill skapats ett stort stuvfack som rymmer exempelvis en handväska.

Det finns också en laddplatta för trådlös laddning av mobiler.

Framför föraren finns ett sju tum stort instrumentkluster och vid sidan om en 12,3 tum stor bildskärm som också rymmer navigation med mera.

Två stora skärmar är i förarens centrum.
Två stora skärmar är i förarens centrum. Foto: Jacques Wallner

Nexo är jämfört med sin föregångare en större bil som har 15 centimeter längre axelavstånd. Det gör att det är rymligt både fram och bak.

De tre vätgastankarna är byggda i kolfiber och rymmer vardera drygt 52 liter. De är placerade undertill omkring bakaxeln varför bagageutrymmet har kunnat behållas intakt. Där bak finns också batteriet.

Det är också skälet till att bilen inte gjorts fyrhjulsdriven. För i så fall skulle man, av utrymmesskäl, fått ge upp en del av den goda räckvidden om nästan 67 mil enligt den nya, tuffare körcykeln WLTP.

Bränslecellsstacken är lättare och kompaktare jämfört med föregångaren. Den väger ändå nästan 300 kilo. Körning i kyla har alltid varit en svår utmaning för bränsleceller - men med Nexo utlovas en kallstart vid minus 30 grader kunna ske på 30 sekunder.

Hyundai kallar sin nya skapelse för ”fuv” i stället för suv. F står för framtiden.

Så hur är framtiden?

Bekväm och enkel. Det är som att köra vilken rymlig och tyst finbil som helst. Tryck på knappen D i mittkonsolen och kör. Det som i bilen ser ut som rattväxelreglage (paddlar) har i Nexo en annan funktion än den brukliga att växla. Med dessa ställs den regenerativa (återvinning av rörelseenergi) motorbromsningen in i flera steg. I högsta läget behövs knappt det vanliga bromssystemet användas.

Baksätet är rymligt.
Baksätet är rymligt. Foto: Jacques Wallner

Kraften räcker till - även om det inte bjuds på några sensationella accelerationer som i batteridrivna elbilar.

Nexo renar luften den använder under körning. Den luft som tas in filtreras. Hyundai hävdar att Nexo tar hand om två dieselbilars partiklar som kör samma sträcka.

Säkerhetssystemen är omfattande i Nexo. Några är nya. Som filhållningsassistenten som håller bilen inom markeringarna i farter upp till 145 km/tim. Eller vad sägs om att kliva ur bilen och parkera den med hjälp av nyckeln. Något för trånga körförhållanden. Bäst är ändå dödavinkeln-monitorn som Hyundai uppger är den första av sitt slag inom bilindustrin. I det centrala klustret framför föraren visas vid filbyten vad som döljs i den döda vinkeln. Den är smart, säker och praktisk.

Med Nexo tar Hyundai bränslecellsbilarna till en ny högre nivå.

Läs även: Rivig elbil men med väl högt pris 

 

Hyundai Nexo

Miljö

Koldioxidutsläpp: 0 gram/km.

Bränsleförbrukning: 0,95 kg/100 km.

Miljöförmåner: Supermiljöbonus på 60.000 kronor.

Ekonomi 

Pris: cirka 700.000–800.000 kronor.

Årlig fordonsskatt: 360 kronor.

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: ingen uppgift.

Driftskostnad 2.000 mil/år: cirka 16.000–20.000 kronor.

Garantier: Inga uppgifter klara.

Teknik 

Motor: el, permanent magnet.

Drivning: framhjulsdrift.

Växellåda: steglöst kraftpådrag.

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 9,2 sekunder.

Toppfart: 179 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd/markfrigång: 467, 186, 163, 14 centimeter.

Bagagevolym: 461-1 466 liter.

Tjänstevikt: 1 873 kilo

Maximal dragvikt: Igen uppgift.

Betyg del för del

Ekonomi: 2

Miljöegenskaper: 5

Utseende/image: 4

Säkerhet: 5

Komfort: 5

Utrymme/last: 4

Köregenskaper: 4

Totalbetyg: 29 av 35

Plus: Säkerhet, räckvidd, köregenskaper och utrymme.

Minus:

Få tankstationer och högt pris.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.