Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-03-28 19:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/en-tid-da-parkeringsrutorna-var-manga-och-gratis/

Motor

En tid då parkeringsrutorna var många och gratis

Kvarteret Klamparen på Kungsholmen i Stockholm.
Kvarteret Klamparen på Kungsholmen i Stockholm. Foto: Dagens Nyheter

Kvarteret Klamparen på Kungsholmen i Stockholm. Med namn från tiden som brädgård via industritomt till dagens tingshus. Här är ­historien om platsen som även varit en lerig parkeringsplats.

Fotografier från 1960- och 1970-talets Stockholm visar ofta en byggarbetsplats. En tid då staden utvecklades. Eller skövlades, beroende på vem du frågar. Bilden här är dock stämplad med datumet 31 mars 1981, då hade grävskopornas motorer svalnat sedan länge. Platsen är kvarteret Klamparen på Kungsholmen, en gång plats för AB Separators industrier. Redan 1962 hade företaget lämnat platsen till förmån för Tumba och döpte i samma veva om sig till Alfa Laval.

1983 började man bygga tingshuset som står på platsen i dag och tre år senare tiovåningshuset vid Barnhusbron. En bågformad byggnad som inte kommer rivas med samma självklarhet som den gamla fabriken från 1989 då det sedan 2009 är kulturminnesmärkt.

Kvar i dag är i alla fall kontorsbyggnaden i hörnet Fleminggatan/Pipersgatan även om den först var planerad att gå samma väg till mötes. Du ser dess torn upptill i mitten på denna bild.

Att tomten skulle bli platsen för rättsväsendets nya och välbehövliga lokaler var inte klart vid fototillfället, ett annat alternativ var att bebygga parken mellan rådhuset och polishuset längre upp på Scheelegatan. Den öppna ytan nere vid vattnet var emellertid inte någon nyhet, redan 1970 hade man börjat riva industribyggnaderna och platsen blev under tiden för velandet en luftig men kanske inte allt för mysig parkeringsplats.

Bilden här är ett tidsdokument inte bara för lokalpatrioten utan även för bilnörden. Från en tid då Volkswagens stafettpinne lämnades över från Bubblan till Golf och Jetta, vinyltak slutade att var ett lyxigt tillbehör, bilar hade S-klistermärken på baken och takräcken inte nödvändigtvis plockades bort bara för att de inte användes. En tid då man ännu kunde se en rostfri Simca 1307 och då japanska bilar började bli ett vanligt inslag i bilfloran. Men kanske främst en tid då de ­lediga parkeringsrutorna var många – och gratis.

Läs även: Fler bilder från förr

 

 

Foto: Dagens Nyheter

Ämnen i artikeln

Läsarbilden
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt