Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-27 02:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/erik-wedberg-krisen-oppnar-europa-for-kinesiska-elbilar/

Motor

Erik Wedberg: Krisen öppnar Europa för kinesiska elbilar

Kan du tänka dig att köpa en Aiways eller en Byton? Eller varför inte en Suda? Europas bilindustri har under flera år fruktat en anstormning av kinesiska bilar, nu kan den snart vara här.

På 1960-talet visste få svenskar vad en Toyota var. Än mindre att Honda och Nissan också var bilar som byggdes ända borta i Japan.

I dag är det förmodligen lika få svenskar som vet hur en bil från Aiways och Byton ser ut. Det kan coronakrisen komma att ändra på.

Redan innan den lamslående smittan som ser ut att kunna förändra det mesta i samhället stod bilindustrin inför den största förändringen sedan hästen byttes mot en motor. Bensin och diesel ska ofrånkomligen bytas mot el och det är allt annat än säkert att alla de etablerade biltillverkarna hänger med i teknikskiftet.

Europas bilfabriker har så sakteliga börjat vakna efter långa stillestånd, men de kinesiska ligger före och har redan återupptagit normal tillverkningstakt. Det försprånget kan göra att kinesiska biltillverkare en gång för alla lyckas etablera sig i Europa.

Byton M-Byte
Byton M-Byte Foto: Byton

Flera av de största märkena i Kina har dessutom kommit långt i elektrifieringen. Redan i höst ska de två eldrivna modellerna Aiways U5 och Byton M-Byte börja säljas i Europa och just i detta nu står 200 bilar av sorten Suda SA01B på ett fartyg från Kina med slutdestination Düsseldorf. Kort efter att de första 200 har angjort bryggan kommer ytterligare 12.000.

Aiways och Byton är nystartade företag vars framtid ser allt annat än spikrak ut, och Sudas lilla kompakta sedanmodell med 30 mils räckvidd har ett utseende som endast Farmor Anka kan uppskatta. Knappast några farliga konkurrenter till Audi, BMW, Mercedes och Tesla alltså. Eller? När det första exemplaret av Toyotas sedanmodell Crown kom till Sverige år 1964 sågs knappast den heller som något hot.

Läs mer: När krisen kommer vill man inte stå och ladda 

Läs mer: De tolv mest intressanta elbilarna 2020