Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/erik-wedberg-nar-krisen-kommer-vill-man-inte-sta-och-ladda/

Motor

Erik Wedberg: När krisen kommer vill man inte stå och ladda

Foto: Anders Wiklund/TT

KRÖNIKA. Med bilen till brädden fylld med toalettpapper och vita bönor vill du inte behöva stanna och ladda din elbil. Den enkelspåriga tankegången kan drabba elbilsförsäljningen negativt.

Kriser likt coronavirusets spridning brukar ta fram det bästa och sämsta hos människor. Vissa väljer att hjälpa de som är särskilt utsatta i samhället, andra väljer att slåss om toapapper i mataffären.

Samma mekanismer finns inom bilvärlden, med den stora skillnaden att betydligt fler väljer den själviska vägen.

Av samma anledning som får människor att köpa på sig mängder av krossade tomater riskerar elbilsförsäljningen att få sig en törn. Det kan tyckas som en liten och i sammanhanget obetydligt effekt av viruset, likväl riskerar den att bli märkbar i långa loppet.

Försäljningen av laddhybrider och elbilar har varit stark under årets inledning, men den har drivits på av tjänstebilsmarknaden där så gott som alla nya företagsbilar är elektrifierade.

Det som på 1980-talet fick suvarnas popularitet att skjuta i höjden kan nu få folk att tveka på ett elbilsköp och välja en bensin- eller dieselbil i stället.

Bilförsäljningen till företag kommer troligtvis att, i alla fall på kort sikt, ta tvärstopp. Även i det långa loppet riskerar omställningen till el att stanna upp.

Det som på 1980-talet fick suvarnas popularitet att skjuta i höjden kan nu få folk att tveka på ett elbilsköp och välja en bensin- eller dieselbil i stället. Suget var stort efter en bil som kunde klara allt, kanske till och med en riktig krissituation.

Så kan det bli igen.

Resonemanget är inte svårt att förstå. Om man drar det till sin spets har man bättre förutsättningar att klara en samhällskollaps om man sitter i en fyrhjulsdriven bil med hög markfrigång och 100 liter diesel i tanken än en eldriven Renault Zoe med 38 mils räckvidd.

Den franska elbilen må nyligen ha fått längre räckvidd och möjlighet till snabbladdning, men det är argument som väger lätt när jakten på toapapper är i full gång.