Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-10 05:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/erik-wedberg-nar-slutade-bilens-pris-vara-viktigt/

Motor

Erik Wedberg: När slutade bilens pris vara viktigt?

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3 Foto: Ali Lorestani

Så snabb är den, så rymlig är den, så snabbt går det att ladda batterierna och så mycket smartare än en bensinbil är den. Men hur mycket det kostar att köpa den nya elbilen är en fråga vi allt mer sällan får svar på.

I butiken får du reda på allt om den där nya, jättesnygga tröjan. Säljaren berättar gärna om varifrån den kommer, vad den är tillverkad av och exakt vad du kommer att kunna göra med den. Passar både till vardag och fest. Du får till och med prova den. Sitter som en smäck. Men på frågan vad den kostar kommer bara ett svävande svar dolt av hostningar. Först när du kommer fram till kassan får du veta exakt vad den kostar i riktiga pengar. En halv miljon kronor!

Nej, det är förstås inte så det går till i verkligheten. Men i bilvärlden är det exakt så det går till när en ny elbil lanseras. Så snart en ny elbil visas upp för världen är tillverkaren snabb med att berätta allt om hur bra den är. Hur mycket den kostar? Det meddelas senare. När Volvo Cars visade upp sin första eldrivna modell XC40 Recharge tycktes frågan om priset vara den sista Volvo var förberedda på. Förlåt…hur mycket den kostar? Host…699 000 kronor…Host!

För Volkswagen har frågan om priset på den folkliga elbilen ID.3 utvecklat sig till en följetong där slutet är lätt att förutspå. När bilen visades för första gången hösten 2018 förklarade Volkswagens elbilschef Thomas Ulbrich att man inte bygger bilar för miljonärer och att ID.3 därför skulle kosta under 25 000 euro, det vill säga omkring 250 000 kronor. Det gick självklart bra att förboka en bil redan då. Sedan dess har uttalanden om priset justerats. Uppåt.

Nu är Volkswagens elbilskunder framme vid kassan. Bilarna är redo att levereras och de riktiga prislapparna för elbilen i olika utföranden har meddelats till kunderna. En halv miljon kronor! Med mindre utrustning och mindre batteri är priset drygt 400 000 kronor, men så lågt som 250 000 kronor kommer det nog aldrig att bli.

Läs mer: Fler texter av Erik Wedberg

Ämnen i artikeln

Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt