Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-19 08:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/erik-wedberg-priskriget-pa-elbilar-har-uteblivit-ar-det-vart-fel/

Motor

Erik Wedberg: Är det vårt fel att priskriget på elbilar har uteblivit?

Elbilarna är fortfarande alldeles för dyra för att kunna köpas av de flesta bilköpare och utvecklingen mot billigare eldrivna bilar har gått långsamt. Vems fel är det?

Finns det någon billig och bra elbil? Svaret är nej. Det finns bra elbilar och det finns dyra elbilar, men inga bra och billiga. Inför lanseringen av Tesla Model 3 spådde branschen att den skulle bli folkets elbil och att den skulle stöpa om bilmarknaden, kanske som den allra första folkbilen – Volkswagen Typ 1. Så blev det inte. Även om Tesla Model 3 finns i mindre utrustade varianter och mindre ångestframkallande prislappar går det fortfarande inte att köpa en Tesla för mindre än en halv miljon kronor. Folkligt? Knappast.

Hoppet står nu till det ursprungliga folkbilsmärket – Volkswagen. Den 9 september visas deras helelektriska ID.3 och det har sagts att den inte ska kosta mer än 40 000 euro i sitt dyraste utförande. Med mindre batteri, kortare räckvidd och sparsmakad utrustning ska priset vara under 30 000 euro. Det är en anmärkningsvärd skillnad mot Teslas billigaste bil, men ändå inte riktigt folkligt billigt.

Anmärkningsvärt är också att ID.3 är så gott som slutsåld redan innan premiärvisningen, trots att prisbilden är långt ifrån klar och att köparna inte har sett bilen i verkligheten. Det har sett likadant ut för alla elbilar som kommit de senaste åren. Alla nya elbilar blir slutsålda mer eller mindre direkt.

Man kan, å ena sidan, säga att det är köparnas fel att priserna inte sjunker. Det är svårt att klaga på att biltillverkarna inte säljer några billiga elbilar när vi fortsätter att köpa deras dyra.

Å andra sidan, den stora efterfrågan på elbilar tyder på ett stort uppdämt behov. Många bilkonsumenter vill köpa och köra elbil men tillverkarna har inte lyssnat förrän nu. Om Volkswagen kan hålla sitt löfte och sälja ID.3 för cirka 320 000 kronor, finns det skäl att sluta köpa dyra elbilar. Först då kan vi se fram emot att elbilarna får folklig spridning.

Läs mer: Letande efter vinterbil gav oväntad frukt