Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 11:47

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/erik-wedberg-ska-vi-bli-som-norge-nu/

Motor

Erik Wedberg: Ska vi bli som Norge nu?

Det är väldigt förmånligt att köpa en elbil i Norge. I Sverige är den ekonomiska vinningen inte lika stor. När Volvo börjar sälja sin första elbil kan det bli ändring på det.

Den stora skillnaden mellan den norska och svenska nybilsförsäljningen är att den norska är nästan helt elektrifierad.

Av Norges tio mest sålda bilar är åtta helt eldrivna. Resten är hybrider. Orsaken till det norska ­elbilsundret stavas skatt. Bensin- och dieselbilar beskattas hårt medan elbilar slipper skatt och moms. Det är helt enkelt billigare att köpa en lyxig och rolig elbil än en tråkig bensinbil i Norge.

Om den lilla norska bensinbilen Troll (jo, den hette faktiskt så) inte hade slutat byggas år 1956 utan överlevt till modern tid så hade det norska skattesystemet definitivt tagit död på Troll-fabriken. I Norge skulle bara en elbilsfabrik kunna överleva.

I Sverige har vi en levande bilfabrik och här är det annorlunda. Det närmsta vi kommer straffskatt mot vanliga bilar är bonus/malus-skatten som ger högre skatt ju mer koldioxid bilen släpper ut och pengar tillbaka om den släpper ut mindre än 60 gram koldioxid per kilometer.

Den gränsen har Volvos ladd­hybrider legat under. Fram tills nu. Nästa år ändras systemet så att skatten beräknas på utsläpp uppmätta i det så kallade WLTP-testet i stället för det gamla, snällare NEDC-testet.

I WLTP-mått mätt klarar inte alla Volvos laddhybrider 60-gramsgränsen. Men det ser ut att lösa sig för Volvo ändå, regeringen har bestämt att gränsen för miljöbonus ska höjas till 70 gram, och vips så är nästan alla Volvos laddhybrider miljöbilar igen.

Volvo lanserar sin första elbil ­senare i höst – suven XC40 med ­el­motor. Det kan på sikt leda till att det svenska skattesystemet blir mer likt det norska och att omställningen till elbilar tar fart på allvar.

Läs mer: Det här ska du tänka på om du ska köpa bil 

Läs mer: 25 frågor och svar om elbilar