Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

”F-150 Raptor värstingen i klassen”

På amerikanska entusiastsajter spekuleras det en hel del om Ford definitivt förpassat V8-motorn till bilkyrkogården. Det klagas inte direkt på effekten som Raptorns V6 bjuder på, men en V8 är alltid en V8 – med det mulliga muller som följer därav.

Svenska Fords informationschef Erik Lindham kan inte ge något definitivt svar i denna fråga:

– Men det finns anledningar till att vi ”downsizar” motorerna från V8 till V6. Ford har gång på gång bevisat att prestandan i bilen inte blir sämre i och med detta – tvärtom. Se bara på vår hyperbil Ford GT där motorn är en V6 EcoBoost som levererar enorm prestanda. Att Raptorn dessutom kan göra 0–100 på cirka 5 sekunder vittnar ytterligare om att det funkar.

Läs mer: Monster-Ford i svårigheter

Lindham hävdar att Raptorn är värstingen i sin klass.

– Ja, F-150 Raptor ligger i den absoluta framkanten när det kommer till tunga prestandabilar. Det finns ingen konkurrent vad jag vet som kan uppvisa fordon mäktiga att ge vår bil en värdig match.

Med rådande dollarkurs kostar enklaste Raptorn motsvarande cirka 500.000 kronor i USA.

Om ni kommer att ta in den till Sverige, var skulle priset då hamna?

– Jag skulle säga mellan 800.000 och 900.000 kronor, säger Erik Lindham, som betonar att det i dagsläget inte finns några lanseringsplaner.

– Vi arbetar dock aktivt i Sverige med att kunna importera och sälja F-150 här via våra återförsäljare. Vi vet att intresset är ganska så stort, vilket bland annat grundar sig på att vi har lyckats etablera Ford Mustang väl i Sverige, vår kanske mest kända performancebil.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.