Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Fältprov med metanol utan driftstörningar

Gillberg.
Gillberg. Foto: Privat

Miljökämpen Björn Gillberg i Hagfors har avslutat ett tio år långt fältprov med en begagnad Volvo 850, som tankats med bensin och metanol i olika blandningar.

– Resultatet är oerhört intressant och bekräftar egentligen bara vad vi hade väntat oss. Bilen har rullat 7 098 mil, varav 2 714 mil med en inblandning på 35 procent metanol. Inga som helst störningar har förekommit, bilen har startat även vid minus 25 grader, säger han.

Trots att energiinnehållet i en liter metanol är lägre än i motsvarande mängd bensin blir bränsleförbrukningen lägre vid blandningar med upp till cirka 20 procent metanol.

– Det beror på att metanol brinner effektivare än bensin i motorn. I väntan på biometanol borde man blanda in 15–20 procent fossil metanol i all bensin. Det skulle minska det fossila koldioxidutsläppet med cirka 14 procent, säger han.

– Vi har drygt tre miljoner bensinbilar på vägarna, som kommer att rulla under årtionden framöver och behöver biodrivmedel – nu! Att E85-bilar går utmärkt på metanol vet vi redan. De lanserades ju i USA på 1980-talet som metanolbilar. I Sverige döpte man om dem till etanolbilar, säger han.

Nästa steg är att framställa grön metanol av svensk skogsråvara. Björn Gillberg har allt förarbete klart sedan flera år tillbaka för en fullskaleanläggning för förgasning av skogsrester i Hagfors. För totalentreprenaden står tyska jättekoncernen ThyssenKrupp.

– I Sverige lider den akademiska världen av uppfattningen att det är svårt att mata in vedråvara i en förgasare. Det har vi löst tillsammans med ThyssenKrupp, säger Björn Gillberg.

–  Min ståndpunkt bygger på elementär kemi, det vill säga maximalt energiutbyte och ett högoktanigt bränsle, som brinner renare och med bättre energiutbyte än något annat flytande drivmedel. Jag är van vid att det tar många år innan fakta vinner över dumhet och okunskap, säger han.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.