Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Färre sålda dieselbilar ger ökade klimatutsläpp

Ökade utsläpp från koldioxid från bilarna. Arkivbild.
Ökade utsläpp från koldioxid från bilarna. Arkivbild. Foto: Henrik Isaksson/IBL

Nedgången i utsläpp från nya bilar i Europa har brutits. I fjol steg utsläppen för första gången på tio år. Volvo cars rasar till botten på listan.

Analyskoncernen Jato Dynamics har två förklaringar: fallande dieselförsäljning och att allt fler kunder väljer suvar.

Rapporten från den globala analyskoncernen Jato Dynamics är mörk läsning från klimatsynpunkt.  Den visar att nedgången i utsläpp av klimatgasen koldioxid från nya bilar inte längre sjunker i Europa. 

I fjol blev genomsnittet 118,1 gram/kilometer. Året före var nivån 0,3 gram lägre. År 2007 låg nivån på 159,1 gram och har sedan dess minskat varje år – fram till 2016. I fjol vände det upp igen.

Jato Dynamics skriver att ökningen korrelerar till nedgången i försäljningen av nya dieslar – som har lägre utsläpp än motsvarande bensinbilar – samt till att andelen suvar ökar.

Dieslarna släppte i genomsnitt ut 117,9 gram/km medan bensinbilarna hade ett snitt på 123,4 gram i fjol.  Antalet sålda dieslar föll i de 23 undersökta marknaderna i Europa med 7,9 procent. Andelen minskade till 43,8 procent, vilket var den lägsta nivån sedan 2003. 

Sambandet mellan fallande dieselförsäljning och ökade koldioxidutsläpp var tydligast på Europas största bilmarknader, särskilt i Tyskland, enligt Jato.

Bensinbilarna ökade i motsvarande grad, med 10,9 procent till den högsta nivå sedan 2003.

Efterfrågan på suvar steg starkt. Fler nya mindre suvar hjälpte till att pressa ned de genomsnittliga utsläppen från denna biltyp, från 135 till 133 gram/km, men det ska jämföras med 118,1 gram/km för alla bilar totalt sett.

För Peugeot fick suvtrenden till följd att märket tappade sin förstaplats på listan över hur mycket tillverkarnas nya bilar släpper ut i genomsnitt.

Ny etta blev Toyota, som har den högsta andelen bränsleeffektiva hybrider i sitt sortiment. 

För Volvo Cars blev det motsatt riktning – ett fall från plats 13 till plats 18 efter en ökning med 2,7 gram till 124,3.

Stefan Elfström på Volvo cars informationsvadelning bekräftar uppgifterna.

- Generellt ser vi en viss uppgång i genomsnittligt CO2 både för oss och hos många andra tillverkare – detta är en kortsiktig effekt av att kundefterfrågan till viss del skiftar från diesel till bensin.

– För vår del ser prognosen positiv ut tack vare en ökning i elektrifierade bilar; uppgången i mildhybrider och plug-in hybrider förväntas ha en positiv effekt på genomsnittligt CO2 framöver, säger han.

Volvos vd Håkan Samuelsson har sagt att företaget ska avveckla dieslar när nuvarande motorfamilj tjänat ut, men att dieslar behövs de närmaste åren för att klara skärpta utsläppskrav i EU.

Jato Dynamics konstaterar i rapporten att batteribilar hittills haft svårt att fylla gapet efter dieslarna. Om efterfrågan på den typen av bilar inte snabbt ökar blir EU-kravet på 95 gram/km år 2021 mycket svårt att nå, enligt Jato Dynamics.

– Rapporten visar att det blir svårare att möta utsläppskraven. Men vår uppgift är inte lägga några värderingar i detta eller föreslå åtgärder, vår uppgift är att ta fram fakta, säger Johan Norgren ansvarig för Norden på Jato Dynamics. 

Mer läsning: Utsläppen minskar i för långsam takt i Sverige. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.