Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-25 12:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/ferrari-for-fyra-inte-precis-det-sportigaste-fran-modena/

Motor

Ferrari för fyra inte precis det sportigaste från Modena

Bild 1 av 7 Det går inte att ta miste på Ferrari Mondials 80-talsmässiga formgivning.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 2 av 7 Baksäte för två utan att vara generöst gör ändå att Mondial kvalar in som en förnuftig Ferrari.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 3 av 7 Faktiskt mer lättmekat än i många andra mittmotorbilar, samtidigt rimligt lättåtkomligt. Ferraris Dino-V8 debuterade 1962 och hängde med till 2004.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 4 av 7 Mysko körställning på sniskan och svårigheter att justera luftkonditioneringen med bältet på hindrar oss inte från att gilla Ferrari Mondial.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 5 av 7 Från sidan avslöjas Mondial, en Ferrari med plats för fyra – och vad det betyder för linjeföringen i profil.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 6 av 7 Enkel instrumentering när det begav sig.
Foto: Patrik Lindgren
Bild 7 av 7
Foto: Patrik Lindgren

Att italienska Ferraris modeller blir klassiker så fort de rullar ut från fabriken i Modena stämmer så gott som alltid. Mondial är dock ett undantag, en Ferrari som inte kvalade in i gruppen av sportvagnar.

Rätta artikel

Den ser ju inte riktigt kry ut från sidan. Mittmotor och fyra säten ger ett axelavstånd på 265 centimeter. Det i kombination med en alltför centralt placerad kupé gör att Ferrarimodellen får en profil som inte rimmar med den typiska för sportbilar.

Mondial debuterade på Genèvesalongen 1980, en mässa som präglades av förnuft i sportbilstillverkarnas montrar. Såväl de Tomaso som Monteverdi presenterade sportbilar för fyra. Men det var ändå Mondial som drog till sig det största intresset.

Modellen var från start anpassad för den viktiga nordamerikanska marknaden där 35 procent av alla Ferraribilar såldes.

Greppet med mittmotor och plats för fyra må ha varit nytt, men motormässigt fick Mondial ärva en V8 på 214 hästkrafter från föregångaren 308, en maskin med anor som gick tillbaka till 1960-talet.

1982 fick den fyrventilsteknik och 26 extra hästar. Mondial fick då tillägget QV för Quattrovalvole (fyra ventiler per cylinder). Samma år kunde kunden även få sin Mondial som cabriolet.

1985 fick Mondial ett nytt stuk med lackerade stötfångare och ny front, för att efterlikna modellen 328, samt en större cylindervolym på 3,2 liter som fyra år senare borrades upp ytterligare till 3,4 liter.

I samma veva monterades motorn i längdled. Mondial fick då även låsningsfria bromsar och, som första Ferrari, servostyrning. Med sista versionen av Mondial fanns även tillvalet automatisk koppling – någon automatlåda gick det aldrig att få till modellen.

Mondials roll som stekarbil gick över fort och i dag är bilen att betrakta som en entusiastmodell. Kanske rent av ett investeringsobjekt, samtidigt en fartig Ferrari för fyra.