Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 07:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/flera-hinder-for-att-kunna-kora-mer-fordon-pa-vatgas/

Motor

Flera hinder för att kunna köra fler fordon på vätgas

Tankning av vätgas. Arkivbild.
Tankning av vätgas. Arkivbild. Foto: Lasse Swärd

Det finns många som anser att det bara är genom att bygga vätgassamhället som mänskligheten kan klara av sina åtaganden att minska utsläppen av fossil koldioxid. Men det finns många hinder. I ett europeiskt projekt, Hylaw, kartläggs dessa hinder.

Jacques Wallner
Rätta artikel

Vätgas Sverige bjuder in till konferens. Det betyder en statusuppdatering. Man kan väl säga att det rör sig framåt men inte med den hastighet som vore nödvändig.

Det projekteras och byggs allt fler tankställen med vätgas för vägfordon i Europa. Men inte i alla länder. Det saknas helt tankställen i östra delen av Europa. Det redan i länder som Polen, Slovakien och Ungern...

Alexandru Floristean från Hydrogen Europe går igenom ljuspunkterna; fler bussar sätts i trafik, i Schweiz har en grupp företag beställt 1.000 tunga lastbilar av Hyundai, det har etablerats taxiflottor i flera europeiska storstäder. I Niedersachsen, Tyskland körs tåg. Kanske får Sverige snart 5–7 bussar.

Hylaw är en databas som rymmer hinder i form av lagar och regler i 17 EU-länder plus Norge. Projektet avslutas i december och sedan är det tänkt att Hydrogen Europe ska förvalta databasen i tre år.

– Vi vill systematiskt kartlägga hinder, säger Alexandru Floristean.

Han anser att förändringen av lagar och regler är avgörande för utvecklingen. Kartläggningen a la Wikipedia vill visa på föredömen och ge vägledning.

Trots att det bara finns fyra tankställen i landet för vätgas i Sverige (Arlanda, Göteborg, Mariestad och Sandviken) hamnar ändå Sverige som fjärde vätgasvänligaste land av de kartlagda. Vänligast är Norge, Danmark och Tyskland.

Åtta problemområden har identifierats: produktion, lagring, transport/distribution, infrastruktur för tankning, fordon, elnät, gasnät och användning som stationär kraft.

Se filmen om vätgasens möjligheter  

Vad ska då komma först tankställen eller fordon?

Enligt många så måste det byggas många fler tankställen för att det ska gå att sälja fler bilar. I dag finns bara en enda modell på den svenska marknaden att köpa som ny bil: Toyota Mirai. Till våren har Hyundai aviserat att nya Nexo ska lanseras. Då blir det två bilmodeller på den svenska marknaden. Fler än så har aldrig funnits. Nexo avlöser Hyundai ix35 FCEV.

Det finns annat som bromsar utvecklingen.

– Många har ingen relation till vätgas – då är det lätt att bli rädd, hävdar Björn Aronsson, verksamhetsledare för Vätgas Sverige som vill skapa ”en emissionsfri framtid”.

Han menar att det är hanterbara risker. Särskilt mot bakgrund att vätgas är den vanligaste gasen som används i industrin.

Alexandru Floristean är tydlig:

– Vi kan inte fortsätta bränna fossila bränslen.

Men. Vätgas är bara en energibärare. Hur miljöbra den är beror på hur den tillverkas. Används el som gjorts av kol vid produktionen blir det en sämre miljöpåverkan än om den görs av energi från sol-, vind-, och vattenkraft.