Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Flytande biogas ska göra den tunga lastbilstrafiken renare

Vad ska den tyngsta vägtrafiken köra på för bränslen för att minska sin miljö- och klimatpåverkan? Livsmedelsjätten Axfood ska prova med flytande biogas.

I slutet av fjolåret var jag i Spanien och körde Volvos nya tunga lastbilar som drivs av flytande gas*. Optimismen om denna lösning för den tunga och långväga lastbilstrafiken var stor.

Nu ska Axfood via sitt dotterbolag Dagab prova. Fyra Volvolastbilar och en Scanialastbil ska utvärderas.

Helena Blom, transportchef hos Dagab berättar att logistikföretaget har 140 egna lastbilar samt därutöver också anlitar andra åkerier.

– Det här blir hållbart på längre sikt, säger hon.

För lokal distribution finns det lastbilar som drivs av komprimerad gas. Men för längre transporter behövs gasen kylas ned till flytande form för att man ska kunna få med sig tillräckligt med bränsle.

Jan Strandhede, lanseringsansvarig hos Volvo Lastvagnar framhåller det som gör det här till en trovärdig utveckling:

– Alla de stora lastbilstillverkarna drar åt samma håll.

Så har det inte alltid varit. Scanias satsning på etanolbränslen ED95 har inte lockat de övriga lastbilstillverkarna. Men med den flytande gasen är det annorlunda; då vill alla de stora vara med.

Han säger att det också finns ett tryck inom EU för den här lösningen.

– Allt pekar praktiskt i denna riktning.

Vad uppnår man då? Körs lastbilarna på biogas räknar Volvo med en reduktion av fossila koldioxidutsläpp med över 80 procent räknat från källa till hjul (well to wheel).

Åsa Domeij är hållbarhetschef hos Axfood vars mål är att den egna verksamheten ska vara klimatneutral till 2020.

Den tidigare optimismen om HVO-bränslet har svalnat. HVO, hydrerad vegetabilisk olja, är en biodiesel som görs av organiskt material som exempelvis slaktavfall med mera.

Åsa Domeij berättar att den nu ofta görs av palmoljerester.

– Vi vill inte köra våra lastbilar på produkter från oljepalmen, säger hon.

Den snabba tillväxten av oljepalmplantager tränger undan nödvändig regnskog i Asien.

Därutöver råder det brist på HVO. De nya kraven från 1 juli tvingar oljebolagen till en högre inblandning av biodrivmedel (reduktionsplikt) och då används HVO:n till detta.

– Det är svårare att få tag på HVO i dag och den har gått upp i pris, tillägger Jan Strandhede.

Han berättar att Volvo Sverige i år sålt ett 30-tal lastbilar som körs på flytande gas (när det är dags för förbränning i motorn görs den gasformig igen).

Åsa Domeij tror att det blir flera lösningar för transportsektorn som utöver ovan nämnda bränslen också rymmer RME (rapsmetylester), hybrider och el.

– Med flytande biogas får vi ett bränsle till de riktigt tunga transporterna; det är jätteroligt, fortsätter hon.

Kommer det då finnas tillräckligt med tankställen för flytande gas?

I dagsläget finns det sex i Sverige (i Danmark 17, i Finland 39 och i Norge 20).

Energiföretaget Gasum, som ägs av finska staten, lovar att bygga 25 nya tankställen i Sverige till 2020.

– Med fler tankställen vill fler köra på flytande gas, anser Jan Strandhede.

Hur ser då ekonomin ut för den som vill investera i en lastbil som drivs av flytande gas?

– Det blir dyrare, omkring hundratusen kronor per lastbil och år, svarar Helena Blom.

Förutom att själva lastbilen är dyrare så kostar det också mer att köra på biogas.

Hon berättar att det också finns en lösning för att driva livsmedelstransportbilarnas kylaggregat med gas.

Hur lång tid behövs för utvärderingen av de nya lastbilarna?

– Ungefär ett halvår till ett år, svarar Helena Blom.

Finns det då tillräckligt med råvara för biogastillverkningen?

Åsa Domeij hävdar att det finns mycket man kan använda till biogas om det bara finns en god ekonomi; alltså lönsamhet, i produktionen.

– Det finns mycket oanvänd mark, säger hon.

* LNG = flytande naturgas, LBG = flytande biogas.

Fakta.Axfood.

Är ett stort företag inom dagligvaruhandel med kedjor som Hemköp, Willys, Tempo med flera.

Dagab är Axfoods logistikföretag som transporterar varorna till handeln.

Axfood har en 20-procentig andel av den svenska dagligvarumarknaden.

Resultatet för 2017 blev nästan 1,9 miljarder kronor.

Axfood ingår i Axel Johnson Gruppen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.