Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 10:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/ford-aterlanserar-etanolbilar-i-sverige/

Motor

Ford återlanserar etanolbilar i Sverige

Ford Kuga är en mellanstor Suv som nu anpassas för etanoldrift. Foto: Ford

Ford gör en nysatsning på etanolbilar i Sverige. Den populära suven Ford Kuga anpassas för bränslet E85. Försäljningen inleds direkt.  

- Om satsningen slår väl ut kommer vi på sikt att anpassa samtliga våra bensindrivna bilar för E85, säger Erik Lindham, informationschef på Ford i Sverige.

Rätta artikel

Ford menar att E85 spelar en viktig roll i omställningen av fordonsparken. Och det var Ford som var först med etanolbilar i Sverige för snart 20 år sedan. Försäljningen tog ordentlig fart när Saab Automobile lanserade modellerna 9-3 och 9-5 Biopower och Volvo kontrade med modellerna V70 och V50. 

Toppåret 2008 såldes 57.886 etanolbilar. Därefter sjönk efterfrågan gradvis för att helt upphöra i fjol när Volkswagen som sista märke drog sig ur marknaden. 

– Vi tror på elbilen som en av flera lösningar på lång sikt, men här och nu är etanolen nästan helt oslagbar för att åstadkomma en snabb klimatomställning i stor skala, säger Erik Lindham.

Ford offentliggjorde förra veckan sina planer på elektrifiering. De närmaste åren kommer ett 40-tal modeller att elektrifieras i varierande grad, från mildhybrider till renodlade elbilar. Men det räcker inte med elektrifiering, menar Ford. Det behövs också en bred satsning på alternativa drivmedel som E85 och dieselbränslet HVO.

– Elbilar kommer inte kunna vara hela lösningen inom de närmaste fem–tio åren, och under den perioden behövs kompletterande lösningar. Där ser vi att etanolen fyller ett stort behov. Distributionsnätet finns redan, vi har omkring 1.800 pumpar i Sverige, och tekniken är beprövad, säger Erik Lindham.

– De problem med för höga sulfatnivåer som fanns är borta sedan länge tack vare en EU-standard, och nu är även priset på E85 lägre än bensin, även när man tar hänsyn till etanolens lägre energiinnehåll, säger han.

Motorn i Kuga E85 har optimerats för etanoldrift och har en toppeffekt på 150 hästkrafter.  Grundpriset är detsamma som för vanliga Kuga med bensindrift 259.900. 

Gasbilar får 10.000 kronor i premie i det nya skattesystemet bonus-malus, som började gälla 1 juli i fjol. E85 bilar får ingen bonus, men de får heller ingen höjd årlig skatt (malus) oavsett hur höga utsläppen av koldioxid blir. Skatten ligger fast på 360 kronor.

Ford hoppas att synen på E85 förändras så att fler tillverkare följer Fords exempel.

– E85 som drivmedel har varit väldigt orättvist behandlat av politiken de senaste åren, och det har gjort att marknaden dalat. Men potentialen i drivmedlet finns fortfarande där och vi hoppas att fler märken ska följa efter oss nu. På så sätt kan vi tillsammans visa för politiken att vi i branschen fortfarande tror på E85 och få till förbättringar som kommer gynna både klimatet och infrastrukturen, säger Erik Lindham.