Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 11:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/ford-tittar-i-backspegeln-nar-nya-superbilen-presenteras/

Motor

Ford tittar i backspegeln när nya superbilen presenteras

02:31. Här åker DN:s Jonas Fröberg Fords nya superbil – men frågan är vad Ford vill vara 2019?

TIERP. Biltillverkaren Fords ställer ut det yppersta man har i sitt skyltfönster – superbilen Ford GT med V6 och 647 hästkrafter. Samtidigt säljer Ford varken elbil eller laddhybrid. Bolaget hotas av miljardböter för att inte klara koldioxidkrav och nedvärderades nyligen till skräpstatus. Frågan är: Vad vill Ford vara 2019?

Saxdörren dras ner med en duns. I den stenhårda sportstolen invid kryper en Ford-ingenjör ner. Snart sitter vi bokstavligen axel mot axel. Allt är fysiskt. Han nickar med stålblå blick: Vi är redo. En snabb tryckning på startknappen och 647 hästkrafter hostar till liv en decimeter bakom ryggen. De råmar mörkt, hotande och uppfordrande och tycks säga: Det är här är på liv och död. Varje sekund är på allvar. 

Jag inleder med ett stilla första varv runt banan i Tierp. Motorgången vibrerar i ryggraden. Ljudisoleringen är lika närvarande som orden politisk korrekt. Styrningen är direkt, chassit stumt. Gruskornen på slätasfalten fortplantar sig till ryggraden och minsta antydan att röra gasfoten verkar skicka signaler till den 7-stegade dubbelkopplingslådan (som är ett slags automatlåda) hur den ska bete sig millisekunden efter.

Fords ingenjör berättar för journalister om bilen med de tunga saxdörrarna. Foto: Daniel Costantini

Nästa varv ska vi testa gränser och låta det vilda i min egen själ bli ett med bilens.

Skyltfönster. 

Låt oss hålla upp ordet skyltfönster mot höstsolen och reflektera: hur alla biltillverkarna i dessa tider visar upp det yppersta de kan prestera, ger en glimt av framtiden och det som ska definiera varumärket.

För ett, ursäkta uttrycket, mellanmjölksmärke som Ford blir utställningsobjektet extra viktigt. 

I dag visar i princip alla upp elbilar.

Sportbilstillverkaren Porsche visar i sitt skyltfönster upp sin eldrivna sportbil Taycan med 761 hästkrafter. En produktionsbil för de mest kräsna sportbilsköparna som gör 0 till 100 kilometer i timmen på 2,8 sekunder. 

Framförallt: den spanar in i framtiden.  

Ford tittar i backspegeln när de rullar in sin vagn i skyltfönstret: Ford GT är en oblyg blinkning till 60-talsbilen Ford GT40, den kompromisslösa sportvagnen med V8 som vann den prestigefulla biltävlingen Le Mans 24-timmarslopp fyra år i rad. 

Supersportbilen Ford GT glänser blå i solen. Foto: Daniel Costantini

Trycker gasen i botten på andra varvet. Varvräknaren skjuter upp blixtsnabbt, motorns råmande övergår till ylande innan jag ställer mig på bromsen – efter en liten kurva kommer banans enda raksträcka. När växlarna kastas i är det som en jätte slungar in spett i ett rullande kugghjulshav – en sådant där taget ur Charlie Chaplins film Moderna tider. Så in i några hårnålskurvor: Bilen är extremt uppfordrande och tilltalet direkt. Samtidigt är inget i bilens uppträdande oberäkneligt – ingenting känns farligt. Det är kanske det bästa betyg man kan ge. 

Låt oss fortsätta att hålla upp begreppet skyltfönster mot solen: 

Ford säljer i september 2019 endast en (1) så kallad elhybrid. Det innebär att en liten elmotor hjälper till på marginalen i en bil som inte går att ladda med elsladd. 

En sådan elhybrid som Toyota hade 1997. 

En hinna av svett glänser nu i hela mitt ansikte. Bilen är så fysisk att köra. In på tredje varvet. Hela tiden ett mörkt dovt bluddrande som övergår till ett ylande på liv och död. 

Jag ler ofrivilligt. Men tänker: Är den här rätt bil i september 2019? Att köra ett par hundra mil om året med en av världens bästa körmaskiner, som följer din minsta nyck, som ett extraskinn - vars själ vrålar när du vrålar. Är det inte fantastiskt? Och en marginell företeelse.

Den ska ju bara tillverkas i 1 350 exemplar fram till 2021. 

Men jag har också kört elsportbilar, där kraften – vridmomentet – kommer som en hästspark redan från 0 varv. För alla som älskar körglädje är de starka alternativ.

Där skulle denna artikel kunna sluta. 

Men det är nu vi måste fråga oss: Har Fords företagsledning befunnit sig här på jorden de senaste fem åren? 

DN:s Jonas Fröberg provkörde Ford GT och förundras över företagets märkliga strategi för framtiden. Foto: Daniel Costantini

Fram till 2021 måste biltillverkarna nämligen klara det nya hårda koldioxidkravet på 95 gram koldioxid per kilometer i Europa i sina genomsnittsflottor.

Ford ökade sina genomsnittliga koldioxidutsläpp i Europa från 120,1 till 123,7 gram mellan 2017 och 2018, enligt analysföretaget Jato. 

Biltillverkare förlorar i dag pengar på varje såld elbil och tjänar stora pengar på varje stor, lyx bil med förbränningsmotor. Kan det ha med Fords icke-elsstrategi att göra?

Tillåt mig då lägga till en liten variabel i den ekonomiska ekvationen: De biltillverkare som inte klarar EU:s nya krav kommer att åka på böter. Enligt Jato får Ford böter på 26 miljarder kronor om inget görs, 80 procent av nettovinsten förra året.

Lägg till att biltillverkarna efter nyår får dubbelräkna elbilar och snåla laddhybrider när de räknar ihop sina bilflottors koldioxidutsläpp. Alltså: Många elbilar i modellpaletten innebär inga eller bara små böter. 

I skenet av det tycks Ford ha vaknat till: Man ska nu lansera flera laddhybrider som ska ut till kund just nästa år, bland annat transportbilen Transit och senare suven Kuga.

En ny elbil som lär vara en suv med drag av gamla Mustang ska visas under senhösten och nå kunder i slutet av 2020 - och i somras tycktes Ford ha insett sina tillkortakommanden och började samarbeta med Volkswagen om att bygga bilar på deras elbilsplattform. Det kommer att ta åratal.  

Ford GT på banan i Tierp Foto: Daniel Costantini

Men det viktigaste är kunderna, där många verkar bry sig om klimatet och redan vänt sig mot elbilar. Tesla Model 3 blev Europas bästa säljande mindre lyxsedan i juni. 

Ford är nu inte helt ensamt: Varken Fiat, Dacia eller Mazda har elbilar eller laddhybrider. Men nästan alla andra har. 

I Tierp glider vi in på mullrande tomgång med den blå Ford GT:n efter ett nedkylningsvarv och jag dråsar ur bilen, full av de djupaste intryck. 

Fords aktiekurs har under högkonjunktur halverats de senaste 5 åren. Den 9 september fick Ford sitt kreditbetyg sänkt till skräpnivå (Ba1) av kreditvärderingsbolaget Moodys. Frågan är nu: Vad står egentligen Ford för - på riktigt? Vad är visionen om framtiden? Vi är några som vill veta.

Foto: Daniel Costantini