Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/forskare-elbilen-blir-allt-snabbare-lonsam/

Motor

Forskare: Elbilen blir allt snabbare lönsam

Sven Borén vid Blekinge Tekniska Högskola Foto: Patrik Lindgren

Elbilen har högre inköpspris, men vinner på lägre driftskostnader jämfört med motsvarande fossilbil. Brytpunkten när elbilen kommer ikapp blir allt lägre, menar Sven Borén, som doktorerat på hur elbilar och elbussar kan bidra till en strategisk hållbar utveckling.

Rätta artikel

Tidigare uträkningar Sven Borén vid Blekinge Tekniska Högskola gjort visade att det tog nio år för en eldriven Nissan Leaf att komma ner till en fossilbil i motsvarande storlek i kostnad. Nu kan det ske redan efter tre år.

– Med den efterfrågan vi har i dag på elbilar behöver man inte behålla elbilen särskilt länge. Värdet går ned med samma procentsats som andra, konventionella bilar, säger han.

– I dag kan det vara lägre årskostnad för en VW e-golf jämfört med en 130 hk bensindriven Golf redan efter tre år. Jämför vi Kias e-Niro med Niro hybrid så kan motsvarande brytpunkt vara sex år, vilket jämfört med Golf inträffar senare beroende på att Niro hybrid har så låg bensinförbrukning, säger han.

Hur ser du på oron för höga miltal på elbilar med tanke på batteriets livslängd?

– Garantin på åtta år och 80 procent kapacitet verkar utifrån erfarenheter med Nissan Leaf och Tesla Model S inte vara något problem att hålla, om det nu inte är så att den tidigare ägaren har laddat ur och upp till 100 procent och därmed nyttjat en hel laddcykel ofta. Då sjunker livslängden, men det är i dagsläget svårt att säga exakt hur mycket på grund av för lite erfarenhetsdata.

Om ekonomin inte är ett problem, varför köps det inte fler elbilar?

– Jag känner flera personer privat som inte kan tänka sig köpa en elbil för att det är för nytt. Sedan finns det ett problem med räckviddsångest, vilket jag, efter egen erfarenhet med en Nissan Leaf under två år, tycker har varit berättigad. Nu finns det ju bilar som går 30-40-50 mil utan att kosta som en Tesla Model S, och då är det ju en annan femma.

Vad händer på marknaden om Volkswagens nya elbil ID verkligen får en prislapp på 250.000 kronor?

– Jag tror att den blir en riktig ”game changer”. De flesta människor köper med plånboken och det är många människor som kan tänka sig köpa en VW.

Men rimligtvis måste det påverka andrahandsvärdet på andra elbilar? 

– Det finns en risk för värdefall, men jag tror personligen att en hel del bilköpare är märkestrogna. 

Hur ser du på laddhybrider?

– Jag tror att laddhybrider är ett bra steg för de som inte vågar välja elbil, men kostnadsmässigt ger de inga direkta fördelar om man inte kör kortare sträckor på några mil och sedan kan ladda. Jag tror att laddhybrider fungerar under en övergångsperiod för att de har sin styrka i lång räckvidd.

Är inte BMW i3 med räckviddsförlängare den optimala bilen? Lång räckvidd på el, och en liten bensinmotor om det någon gång kniper.

– Jag håller med dig, om den hade gått att köra på ett miljöbränsle, till exempel E85. Jag tycker det är väldigt konstigt att de flesta laddhybrider inte går att köra på biogas, E85 eller HVO för dieselbilar, speciellt som kundkretsen ofta är miljövänner. Volkswagen har ju stor erfarenhet av etanol- och gasdrift. Varför låter man inte deras Passat GTE anpassas för E85? Det går exempelvis att köra en Volvo laddhybrid på klimatsmarta HVO100 från slaktavfall.

Vad tror du om andrahandsvärde för laddhybrider?

– Andrahandsvärdet ska man absolut inte vara rädd för. Jag tror tvärtom att begagnatvärdet på elbilar och laddhybrider kommer att stiga i takt med att vi närmar oss 2030 då försäljningen av nya bensin- och dieselbilar ska stoppas. Det är däremot kostnaderna för laddhybrider man kan ha ett litet frågetecken för.

Menar du att laddhybriderna är dyra?

– Ja. De har ju servicekostnader som bensin- och dieselbilar. Det är dubbla system och det kostar mer i service. 

Hur länge tror du att elbilssubventioner behövs?

– Jag tror inte att de behövs om några år när exempelvis Volkswagen börjar sälja sin elbil ID. Men just nu är det viktigt att ge 60.000 kr i rabatt till elbilar för att få fart på försäljningen.

Tror du att vi får tillbaka kilometerskatten i Sverige?

– Jag tror att vi får något liknande i alla fall.