Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/forsta-eldrivna-mercedesen-i-eq-serien-overtygar/

Motor

Första eldrivna Mercedesen i EQ-serien övertygar

Bild 1 av 2 EQC är Mercedes svar på Audi e-tron, Jaguar i-Pace och Teslas modeller 3, X och S. Här tronar tysken framför kungliga slottet i Oslo.
Foto: Hans Hedberg
Bild 2 av 2 Gott om bagageplats och de bakre ryggstöden är fällbara 40/20/40.
Foto: Hans Hedberg

OSLO. Mercedes nya modellserie EQ har begåvats med sin första bil – EQC. En eldriven suv där huvudkonkurrenterna heter Audi e-tron och Jaguar I-Pace, plus i princip alla Teslas modeller. 

Vi kör Mercan i el-jetset-staden Oslo för att ta reda på hur väl Stuttgart lyckats.

Rätta artikel

Vårt grannland Norge är som ett paradis för elbilsälskare, huvudstaden Oslo är rena rama Edens lustgård. Orsaken är kraftfulla subventioner från staten plus tillåtelse att köra i bussfiler om man är minst två i bilen. Bland annat. I kombination med landets gröna el som produceras i princip uteslutande från vattenkraft är trafiken i storstaden fullproppad med elbilar. Leaf, i3, e-Golf, I-Pace samt Teslamodeller av alla de slag – vart man än vänder blicken ser man dem.

Huvudkonkurrent nummer ett till Mercedes EQC 400 4Matic är definitivt Audi e-tron 55 quattro. Mercedes är visserligen något mindre på alla ledder, men innerutrymmena skiljer el-tyskarna inte så värst mycket åt. Det något mer nätta formatet hos EQC är en fördel, e-tronens bredd på 194 centimeter kan ibland ställa till det vid snåriga manövrer. Då är den sex centimeter smalare Mercedesen att föredra.

Mycket utvecklingskraft har gått åt till att göra EQC tyst och bekväm. Det var viktigt att isolera bort det vinande ”spårvagnsljudet” som alstras av elmotorerna samt att dämpa bort så mycket som möjligt av inträngande buller från kaross, däck och vindbrus. Elmotorerna på fram- respektive bakaxel är helt inkapslade och upphängda i speciella separata ramar som i sin tur är dämpisolerade från övriga karossen och chassit.

Förarmiljön känns igen från A-klass. Foto: Hans Hedberg

Mercedes EQC 400 4Matic rör sig väldigt mycket som en vanlig konventionell Mercedes på vägen. Är du inte bil- eller teknikintresserad skulle du antagligen inte märka av att bilen drivs med elkraft förrän det var dags att tanka, hrm… ladda.

Designmässigt har EQC egen stil. Givetvis märks det att bilen baseras på GLC, men Mercedes designchef Gordon Wagener har lyckats skapa en delvis ny känsla. Bakpartiet är en salig mix av firmans olika stilar av suv, kombi och crossovercoupé – slutresultatet är väldigt mycket Mercedes-Benz med sin typiska karaktär av runda former blandat med hög grad av detaljering.

Bakpartiet har influenser från en rad olika Mercedesmodeller. Foto: Hans Hedberg

Inredningen fortsätter på den inslagna linjen med hög igenkänningsfaktor, uppblandat med exempelvis nyfikna roséfärgade ventilationsutsläpp, MBUX-instrumentkluster från A-klass men också en mittkonsol i blanksvart plast direkt från GLC. Den senare sticker i ögonen som ett tecken på besparingsåtgärder i en i övrigt kvalificerad interiör.

Maurice Girod är aerodynamikexpert och visar tydligt på luftströmmarna som far fram över EQC. Trots att bilen har konventionella, stora backspeglar och saknar infällbara dörrhandtag (vilket brukar vara ”standard” hos strömlinjeformade karosser) är luftmotståndsvärdet låga 0,29. 

Dubbla elmotorer med en systemeffekt på 408 hästkrafter och maximalt vridmoment på 760 newtonmeter skickar iväg EQC 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Batteriet har en kapacitet på 80 kWh och väger 652 kilo. det upptar hela bottenplattan.

Förbrukningen vid blandad körning enligt den nya körcykeln WLTP uppges till 2,2 kWh per mil, men när jag snurrar runt mellan Hønefoss, Holmenkollen och Karl Johan visar färddatorn dubbla den siffran titt som tätt. 

Beroende på körsätt är räckvidden mellan 374 och 417 km. Optimal temperatur för en batterielbil är svensk sommartids 20–25 grader. Kylning respektive uppvärmning av batteripacket är väsentligt för förbrukning, laddning och hållbarhet. 

Vintertid kan ett iskallt batteri ta mångdubbelt längre tid att ladda än ett korrekt tempererat batteri. Vätskekyld ombordladdare tillåter effekter på upp till 7,4 kilowatt. Vid speciella snabbladdare kan EQC hantera upp till 110 kilowatts effekt. Då ska man kunna ladda batteriet från 10 till 80 procent på 40 minuter.

Här ser man bland annat räckvidd och energikonsumtion. Foto: Hans Hedberg

För att förbättra drivlinans energioptimering introducerar Mercedes EQ-tekniker ECO-assistent, vilket innebär att elmotorns alstrande av återvunnen rörelseenergi går att reglera stegvis. Standardläget auto tar hand om allt på bästa vis, men för teknikfreaks med gröna tankar kan man via rattpaddlarna spela mellan olika lägen, från minsta motstånd till så stark retardation att man inte behöver använda de mekaniska bromsarna.

Efter två dagar av kökörning i och runt Oslo med nya EQC är slutintrycken goda. Visst, bilen känns förutsägbar och ”ospännande” men den inbyggda solida Mercedes-feelingen är övertygande i det mesta. 

Pris: 789.900 kronor. Privatleasing är satt till 10.195 kr/mån och fleet-leasing till 8.995 kr/mån plus moms. I vanlig ordning erbjuds en palett med olika utrustningspaket och -nivåer, men grundmodellen är ”tillräckligt” utrustad från start.

Tillverkning av Mercedes EQC 400 4Matic i Tyskland startar efter sommaren, de första svenska kundbilarna levereras under årets sista kvartal.

Läs mer:

Jaguars Tesladödare en dröm att köra – till dess ångesten tar över

Två eldrivna tyskar gör sig bäst på skilda spelplaner

Audi e-tron är elbilen som sätter en ny standard i klassen