Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-10 05:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/forsta-provkorningen-av-eldrivna-kia-niro/

Motor

Första provkörningen av eldrivna Kia Niro

Eldrivna Niro är en komfortabel elbil med lång räckvidd, drygt 45 mil.
Bild 1 av 3 Eldrivna Niro är en komfortabel elbil med lång räckvidd, drygt 45 mil. Foto: Lasse Swärd
Bra lastutrymme, men bakre ryggstöden är bara fällbara 40/60 och ger inte helt plan yta.
Bild 2 av 3 Bra lastutrymme, men bakre ryggstöden är bara fällbara 40/60 och ger inte helt plan yta. Foto: Lasse Swärd
Förarmiljön påminner en hel del om en vanligbil, vilket är avsikten. Kia vill inte att elbilar ska sticka ut för mycket.
Bild 3 av 3 Förarmiljön påminner en hel del om en vanligbil, vilket är avsikten. Kia vill inte att elbilar ska sticka ut för mycket. Foto: Lasse Swärd

Kias modellserie Niro blir allt grönare. Först kom den som hybrid, sedan som laddhybrid. Nu är den rena elversionen här – med en räckvidd på drygt 45 mil!

Konkurrenterna har all anledning att se upp! 

Lasse Swärd
Rätta artikel

Sydkoreanska Kia har haft betydande framgångar med sina miljöklassade bilar de senaste åren. Laddhybriderna Optima och Niro ligger hittills i år på andra respektive fjärde plats bland bilar som får klimatbonus (tidigare kallades de för supermiljöbilar).

För tre år sedan hade Kia en enda laddbar bil - modellen Soul. Den låg år 2015 på plats 14 - med 50 sålda bilar! Det ska jämföras med Niro hybrid och Niro laddhybrid, som hittills i år är uppe i 4.920 bilar. 

Nu fullbordas Niro-satsningen med den eldrivna versionen som kallas e-Niro.

Förhandsintresset beskrivs som ”enormt”.

– Vi har fått flera tusen förfrågningar om bilen, långt fler än för någon annan ny modell vi lanserat, säger Kia Sveriges informationschef David Lilja.

6.500 personer har registrerat sig för att få löpande information om bilen. Försäljningen inleds senare i december och det finns relativt gott om bilar för snabb leverans. Hur många och vad Kia har för prognos för helåret vill han dock inte säga.

– Det är svårbedömt och det gäller hela elbilsmarknaden. Intresset är ju väldigt stort, men hur många som köper återstår att se, säger han.

80 procent på 54 minuter om man väljer snabbladdning.
80 procent på 54 minuter om man väljer snabbladdning. Foto: Lasse Swärd

Kanske du som hoppats på en elbil till folkpris blir besviken. För någon billig är det inte fråga om. Inte om man jämför med vad vanliga avgasbilar i motsvarande storlek kostar. Grundpriset är 429.900 kronor.

En mycket dyr komponent i bilen är det uppladdningsbara batteriet. Det upptar hela golvet mellan hjulaxlarna. Det är vätskekylt, vilket är bra eftersom det därmed kan snabbladdas oftare under långfärd med bibehållen laddeffekt jämfört med ett luftkylt batteri. 

Ansluter man bilen till en snabbladdare med 100 kW laddas batteriet upp till 80 procent på 54 minuter.  

Kapaciteten i batteriet är 64 kWh. Det ska räcka till 45,5 mils körning, enligt den tuffare körcykeln WLTP. I verklig trafik tror jag dock en mer realistisk siffra ligger mellan 35 och 40.  När vi tar plats i provbilen, en av få bilar som ännu finns i Sverige och som vi får prova några timmar, visar färddatorn 41 mil. Batteriet är fulladdat.

Räckvidden som anges beräknas utifrån hur bilen senast körts. 41 mil speglar med andra ord föregående förares körmönster. 

e-Niro ser ut som en vanlig bil och har en förarmiljö som i mångt och mycket påminner om en vanlig bil. Och det är medvetet gjort av Kia - kunderna ska inte skrämmas bort av alltför spejsad design.

”Tankmätare” och räckvidd till vänster och hastighetsmätare till höger.
”Tankmätare” och räckvidd till vänster och hastighetsmätare till höger. Foto: Lasse Swärd

Tryck på startknappen, i med läge D för Drive och tryck på gasen. Försiktigt om du väljer körläge ”sport”. Då känns det som all kraft når de drivhjulen bara du nuddar vid pedalen. Körningen blir lätt ryckig i starten.

Som så ofta med olika körlägen i familjebilar slutar det med att man väljer grundläget, som i detta fall är Eco. Det ger full tillräcklig kraft för vardagskörning. Elmotorn ger närmare 400 newtonmeter i vridmoment redan från start och toppeffekten är 204 hästkrafter.

Det går att välja grad av bromskraftsåtervinning. Då fungerar elmotorn som generator och återför energi till batteriet. 

Bilen ska enligt deklarationen dra cirka 1,5 kWh per mil. Med tanke på att batteriet rymmer 64 kWh ger det en teoretisk räckvidd på 43 mil om hela batteriet utnyttjas. Men genom att bromsa smart återvinns energi för ytterligare några mil.

Värme och kyla i kupén sköts med av en luftvärmepump, en bra lösning som gör att mer av energin i batteriet kan användas för körning.

Elmotorn ger bilen goda prestanda. 395 newtonmeter i vridmoment.
Elmotorn ger bilen goda prestanda. 395 newtonmeter i vridmoment. Foto: Lasse Swärd

Det är lätt att trivas i Niro. Bilen är kompakt på utsidan och därmed lätt att hantera i storstans trånga miljöer. Man sitter skönt fram, sikten är bra och baksätet har gott om svängrum för benen, även för långa personer. Mittplatsen däremot är obekväm.

Lastutrymmet är väl tilltaget, bättre än i hybriden och laddhybriden, eftersom batteriet inte stjäl utrymme. De bakre ryggstöden är fällbara 40/60.

Köregenskaperna är mer åt det bekvämliga än sportiga hållet. Styrningen ger bra kontakt med underlaget. Ljudnivån i kupén är förhållandevis låg i motorvägsfart.

Säkerheten är på topp med fem stjärnor i krockprov för vanliga hybriden och inget säger att elversionen skulle vara sämre.  

e-Niro har det mesta som standard i grundversionen Advance, som innehåller bland annat autobroms som även reagerar för gående och cyklister, backkamera, elhissar, adaptiv farthållare och nyckelfritt system. 

Versionen Advance plus ger elstolar, läderklädsel och led-strålkastare. Lägg till tech-paket och du får bland annat navigation och sollucka. Då är priset uppe i 474.700 kronor.

Efter sex månader får du tillbaka 60.000 kronor i statlig bonus.

Elversionen har blåa dekorlinjer.
Elversionen har blåa dekorlinjer. Foto: Lasse Swärd

Sammanfattningsvis känns Niro EV som en av de mest spännande elbilarna. Kombinationen räckvidd, utrustning och prestanda gör den svårslagen.  Priset är högt, men det gäller även för andra elbilar med lång räckvidd. 

Frågan är hur länge Niros attraktion står sig. Hyundai har en teknisk motsvarighet i den lite mindre modellen Kona EV, som kommer till våren. Den erbjuds i två batteristorlekar, 39 respektive 64 kWh. Det gör också Niro på en del marknader, men Kia Sverige har beslutat att inte ta in 39 kWh, åtminstone inte i nuläget.

En rad liknande bilar från konkurrenterna väntar runt hörnet. Nästa höst börjar Volkswagen sin breda offensiv med produktionsstart av modellen ID, den första i en hel serie kommande elbilar. Säljstart väntas 2020.