Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-22 05:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/forsta-volvon-hade-alltfor-sma-dorrar-och-kaross-i-tra/

Motor

Första Volvon hade alltför små dörrar och kaross i trä

Bild 1 av 5 De tio provvagnarna provkördes 1926 över hela landet, ända upp till Haparanda på vintern. Men varför var de flesta provbilarna öppna i det svenska tuffa klimatet? Den första bilen hade alldeles för små dörrar. Här har de redan blivit större.
Foto: Volvo
Bild 2 av 5 Karosserna var av trä. Det minskade gnissel men det hände att träet möglade.
Foto: Volvo
Bild 3 av 5 Volvos varumärke – symbolen för järn och man – skapades av konstnären MasOlle.
Foto: Volvo
Bild 4 av 5 Under 1926 tillverkade man och testade tio provvagnar på alla möjliga sätt – nio öppna och en täckt.
Foto: Volvo
Bild 5 av 5 Vem skulle designa den nya svenska bilen? Jobbet gick till en svensk målare som hade artistnamnet MasOlle och var en lärjunge till Anders Zorn.
Foto: Volvo

En porträttmålare designade den första Volvon. En fabrik som gjorde båtmotorer fick i uppdrag att göra Volvobilens egen kraftkälla. Christer Gerlach berättar i andra artikeln av tre om de första åren då Volvo skapades.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in