Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Fortsatta produktionsproblem för Tesla

Bekymmer för Tesla.
Bekymmer för Tesla. Foto: Scott Olson/TT

Trots Teslas stora ansträngningar för att bli en masstillverkare av elbilar vill det sig inte. Nu tar högste chefen, Elon Musk, själv över ansvaret för produktionen.

I veckan väntas Teslas rapport för kvartal ett. Inför denna har det läckts information i förväg om produktionstakten som är långt ifrån vad som utlovats.

När Tesla bestämde sig för att gå från en nischad elbilstillverkare till att bli en masstillverkare var aningslösheten monumental. Det är inte så lätt att snabbt skruva upp farten för bilproduktionen. Det fick Tesla snart erfara när Model 3 satts i produktion.

Tesla har många gånger sedan Model 3 visades för två år sedan tvingats revidera produktionsmålen.  Nu uppges att produktionstakten är - drygt 2.000 Model 3 per vecka. Det ska ställas mot den senaste prognosen om 2.500 bilar.

Det är mot bakgrund av det som Teslas tillkännagivande att: ”Model 3-produktionen är högsta prioritet” ska tas på allvar.

De stora etablerade masstillverkarna av personbilar har stor respekt för svårigheterna att snabbt öka produktionstakten. Samtliga leverantörer av komponenter måste samtidigt hänga med i ökningstakten. Vilket inte alltid går så snabbt att verkställa.

”Det har varit extremt svårt att komma över 2.000 bilar per vecka för Model 3 , men nu är vi slutligen där...”, skriver Elon Musk, enligt flera medier i ett brev till de anställda.

Nu sätts målet till 5.000 Model 3 per vecka i slutet av kvartal två.

Elon Musk har tidigare, när suven Model X, lanserades 2015, markerat betydelsen av att hålla produktionen i gång; då genom att själv ha en sovsäck tillgänglig i fabriken i Freemont, California, USA.

Model 3 har många, cirka en halv miljon, otåligt väntande kunder som reserverat en bil genom att lägga en handpenning om 1.000 dollar (drygt 8.000 kronor). 

Elon Musk har många gånger erkänt att bilföretaget någon gång måste bli vinstgivande. Få tror att det händer inom en snar framtid. Det här har bland annat uttryckts i en fallande aktiekurs. Sedan toppnoteringen i fjol höstas om 385 dollar per aktie har kursen sjunkit i hop till 252 dollar per aktie i måndags.

Lägg därtill problem i form av att ytterligare en självkörande Teslabil, en Model X i mars i Kalifornien, kolliderat med en betongbarriär; och det så illa att föraren avled. Utöver detta har bilföretaget i vår återkallat 123.000 Model S med styrproblem. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.