Lättkörd Cittra med gungeligung-fjädring - DN.SE
Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Fransk Cactus som allt annat än sticks

Snygg på utsidan, ombonad på insidan, snål på bränsledropparna och pressat pris.

Vad mer kan man begära av en kompakt halvkombi?

Jo - autobroms som standard. Nu finns denna viktiga säkerhetsfunktion bara i den dyraste versionen av Citroën C4 Cactus.

Citroën beskriver uppdateringen av modellen Cactus som en "stor förändring" jämfört med föregångaren.  

Lådformen, den bulliga fronten med de smala framljusen, de feta dekorationerna på dörrsidorna - allt finns kvar, men i mer återhållen tappning.

Omgörningen känns lyckad. Bilen ser modernare ut. Helheten är mer harmonisk.

Citroëns historia innehåller som bekant många tekniska klurigheter. På Cactus är det Europapremiär för en helt ny typ av fjädring: PHC, Progressiv hydraulic cushions. Det traditionella mekaniska fjädringsstoppet har ersatts av två hydrauliska stopp, ett för kompression och ett för returfjädring.

Resultat: Kör du tufft på mycket gropiga vägar slipper du risken för alltför hårda stötar. Vid mindre rörelser (vägar med små ojämnheter) blir det så mjukt att systemet ger dig en känsla av "att sitta på en flygande matta", enligt Citroën.

Som om det inte vore nog har de tygklädda framstolarna inbyggt minne (tillval) som gör att de anpassar sig efter förarens tyngd och kroppsform. Det låter mer avancerat än vad det är. Stolarna har en tjockare stoppning som anpassar sig efter kroppen.

Läs också: Laddbara bilar tokrusar

Första intrycket när jag tog plats bakom ratten var: vilken svampig stol! Alldeles för mjuk för att ge stadga, tänkte jag. Men efter ett tag kändes den bättre.

Den nya fjädringen då? Blir det som att åka flygande matta? Nej, visst känns det även i denna bil när man åker över gropar och fartdämpande hinder, men det är rätt så behagligt. Lite klasisk fransk gungeligung, men med viss stadga.

Jag blir med mina 194 centimeter däremot inte vän med stolens ryggstöd. Det blir ingen direktkontakt med hela ryggen och nacken hur jag än vinklar den.

Provbilen drivs av en turboladdad bensinmotor med tre cylindrar. Den ger som mest 110 hästkrafter och 205 newtonmeter i vridmoment, fullt tillräckligt för de flestas vardagsbehov.

Kraften når vägbanan genom en sexstegad automatväxellåda. Förfiningen känns inte helt hundra; det blir lite ryckigt ibland. Med knappen S som i sport intryckt blir kraftöverföringen bättre och bilen piggare och roligare att köra.

Bensinförbrukningen anges till 5,2 liter/100 km. Provkörningen visar mellan 7 och 8 liter/100 km, mestadels i ryckig stadstrafik.

Citroën kampanjar modellen med högsta utrustningsnivån Shine till 194.900 kronor. I priset ingår en hel rad funktioner, exempelvis autobroms. Det är en funktion som visat sig vara mycket effektiv på ett förhindra olyckor, eller om olyckan ändå inträffar - att minska skaderisken rejält.

Jag tycker att autobroms borde ingå i samtliga versioner. Jag har sett alltför mycket elände efter vägarna och själv varit med om en olycka; tro mig, det kan hända vem som helst, även den mest försiktiga förare. 

En tröst är att Citroën räknar med att nio av tio kunder väljer Shine-versionen. Den lägre nivån utan autobroms kallas Feel och kostar från 184.900 med automat.

Samma förhållande - nio av tio - väntas välja bensinversionen över dieseln, som är en fyrcylindrig motor med 99 hk och 254 nm. Den ska klara sig på 3,6 liter/km. 

En klimatmässig fördel med dieseln är att den är godkänd för HVO100 - ett helt förnybart dieselbränsle, som enligt Energimyndigheten ger utomordentligt låga utsläpp av koldioxid. 

 

Citroën C4 Cactus

Miljö

Koldioxidutsläpp: 119 gram/km.

Dieselförbrukning: 5,2 liter/100 km.

Miljöförmåner: Nej.

Ekonomi 

Pris: Från 184.900 kronor.

Årlig fordonsskatt: 2.328 kronor.

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: 9.834 kronor.

Bränslekostnad 2.000 mil/år: 16.702 kronor.

Garantier: Nybil 3 år/10.000 mil, lack 3 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år.

Teknik 

Motor: Tre cylindrar, 1,2 liter, 110 hk vid 5.500 varv/min, 205 Nm vid 1.750 varv/min.

Drivning: Framhjulsdrift.

Växellåda: Automat med sex växlar (tillval).

Prestanda

Acceleration 0–100 km/tim: 10,9 sekunder.

Toppfart: 188 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 417/171/148 centimeter.

Bagagevolym: 348–1.170 liter.

Tjänstevikt: 1.210 kilo.

Maximal dragvikt: 920 kilo.

 

Betyg del för del

Ekonomi: 3

Miljöegenskaper: 3

Utseende/image: 4

Säkerhet: ej krockprovad, autobroms endast på dyraste versionen.

Komfort: 3

Utrymme/last: 4

Köregenskaper: 4

Totalbetyg= 21 av 30*)

* Betyg i säkerhet utgår eftersom modellen inte krockprovats.

 

Plus:

Yttre design

Köregenskaper i läge Sport

Pris/utrustning

 

Minus:

Autobroms endast i dyraste versionen.

Bakfönstren går inte att sänka, endast öppna i ventilationsläge.

Trångt baksäte och lågt i tak.

Instrumentering

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.