Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Fransk finbil som ger mersmak

Här är modellen som sticker ut i den alltmer likriktade suv-världen: DS7 Crossback. 

Hög markfrigång, men bara framhjulsdrift, förnämlig åkkomfort, lyxig inredning men med snurriga instrument och alltför långsamma torkare.

Välkommen på en tur!

Provbilen står skinande blank på parkeringen vid Citroëns importbolag  i Upplands Väsby.

Stora hjul, maffig grill flankerad av led-lysande rovdjujsögon, hög midja och sluttande taklinje baktill. 

Känns formeln igen för en mellanstor suv? Bilen framför mig kan lika gärna vara stämplad Honda eller Toyota. Sedd rakt framifrån blir det lite mer karaktär, men påfallande likt Lexus. Om det inte vore för loggan mitt på grillen: DS.

DS??

Ja, det är numera ett eget varumärke inom PSA, Peugeot-Citroën, som också rymmer Opel. DS är koncernens finbilsmärke. Det började med modellerna DS 3, 4 och 5. De byggde på Citroëngrund, men med tydlig förfining. 

Med DS7 ska märket lyfta. Det är den första helt egna bilen, utvecklad från grund för att vara en DS. 

Den fick en laddad premiär i fjol våras när Frankrikes president Emmanuel Macron vid sitt första framträdande åkte i en mörkblå DS7 Crossback "Présidential" med öppningsbart tak, emblem märkt "République Francaise" och med fästen för trikoloren. 

De historiska parallellerna till tidigare presidenter kunde inte bli tydligare. Det började med de Gaulle i DS 19 och fortsatte med Claude Pompidou ända fram till Macrons företrädare François Hollande som alla hade DS som tjänstebilar. 

Nu rullar modellen in i Sverige. Här ska den locka kunder som tvekar mellan suvar som Volvo XC40-XC60, Audi Q3, Jaguar E-Pace och Lexus NX300. 

Om utsidan är utslätad är insidan desto mer personlig. Varmt ombonad skulle jag säga, franskt lyxmys. Utsökt skurna läderstolar med designelement hämtade från klockvärlden, rullbara knappar i kristall för att justera bland annat den digitala radion och en analog finklocka från exklusiva BRM. Klockan snurrar fram varje gång du startar bilen.

– Varje detalj vittnar om att inspirationen är hämtad från modevärlden och haute couture, förklarar Thierry Metroz, chef för designen på DS Automobiles i pressmaterialet.

Provbilen drivs av en fyrcylindrig diesel med en effekt på 180 hästkrafter. Kraften fördelas genom en åttastegad automatväxellåda från japanska Aisin, samma val som Volvo gjort i nya XC40.

Den växlar mjukt och fint. Frihjul kopplas in när man släpper på gasen. Det spar på bränsledropparna. Under provkörningen pendlade förbrukningen mellan 0,5 och 0,6 liter per mil. Volvo XC40, som vi nyligen kört, med D4 (190 hk) och fyrhjulsdrift var drygt en deciliter törstigare.

Extra plus för att DS godkänner bränslet HVO100, som är förnybart till 100 procent.

Kupén är välisolerad. Det är förhållandevis tyst även vid kraftiga gaspådrag och under hög fart.

Chassisättningen går att ställa i olika lägen. I läget Comfort läser en kamera av vägen närmast framför bilen och ställer blixtsnabbt om till mjukare dämpning om det dyker upp ojämnheter. Funktionen fungerar märkligt nog inte i andra lägen än Comfort. Bilen är mycket bekväm på landsväg och för biltypen rentav lite underhållande på kurviga vägar i läget Sport.

–Très bien, ubrast min kollega Jacques Wallner efter att provat bilen under en lunch som han skamlöst utsträckte till närmare tre timmar.

Under mörkerkörning får man hjälp av en infraröd kamera som varnar för gående och djur. Aktiva LED-ljus anpassar styrkan efter fart och rattutslag. En del av finesserna är dock tillval.

Standard är de digitala instrumenten på en tolv tums skärm. De är i god fransk tradition udda utformade. I DS i form av lutande streck för fart och varvräknare, ja även för bränslemängden. Man kan välja vilken värden man vill se i menyn, men udda blir det hur jag än gör.

I mitten finns en tolv tums pekskärm som styr radio, navigation och som kan spegla mobilens innehåll. 

Designade knappar för fönsterhissar sitter samlade i den breda mittkonsolen. Snyggt arrangerat, men en smula opraktiskt.

Man sitter bekvämt även i baksätet. Där är det rymligt för fötterna också för den som hamnar på mittplatsen eftersom golvet är plant - med framhjulsdriven finns ingen kardanaxel som stjäl utrymme.

Den stora plumpen rör vindrutetorkarna. Jag passerar en långtradare en vinterblöt kväll och blir ordentligt nerstänkt. Blixtsnabbt drar jag i höger spak - och inget händer. Halvt förblindad trampar jag på bromsen och sliter i spaken igen. Efter ett par sekunder (en evighet i ett kritiskt läge) rör sig torkarna i sakta mak över rutan och lämnar ifrån sig en liten skvätt vatten. Det tar flera slag innan rutan blir någorlunda ren. 

Utöver dieseln finns en bensinare med 225 hästkrafter. Nästa år kommer en laddbar hybrid med dubbla elmotorer på vardera 109 hästkrafter och som ger drivning även på bakaxeln. Räckvidden på el anges till 6 mil, vilket är i den högre skalan jämfört med konkurrenterna.

Det samlade intrycket blir tummen upp. Ett udda och lyxigt alternativ i den snabbt växande klassen mellanstora suvar. Lyxig kupé, förnämlig körkomfort, bränslesnål diesel med god styrka - men med något utslätat yttre.  Godkänt med andra – förutsatt att torkarna blir snabbare. 

Fakta DS7 Crossback

Miljö

Koldioxidutsläpp: 139 gram/km.

Dieselförbrukning:  5,3 liter/100 km.

Miljöförmåner: Nej.

 

Ekonomi 

Pris:  359 000 kronor i kampanjpris (provbilen 571 300 kronor).

Årlig fordonsskatt: 2 563 kronor (6 097 kronor i nya fordonsskattesystemet från 1 juli).

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: 10 504 kronor.

Driftskostnad 2 000 mil/år: 15 328 kronor (med dieselpris 14,46 kronor per liter). kronor.

Garantier: nybil 3 år, lack 3 år, genomrostning 12 år, vagnskada 3 år.

 

Teknik 

Motor: fyra cylindrar, två liter, turbo, 180 hk vid 3 750 varv/min, 400 Nm vid 2 000 varv/min.

Drivning: framhjulsdrift.

Växellåda: åttastegad automat.

 

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 9,4 sekunder.

Toppfart: 218 km/tim.

 

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd/markfrigång: 460/190/163/19 centimeter.

Bagagevolym: 555-1 752 liter.

Tjänstevikt: 1702 kilo.

Maximal dragvikt: 1550 kilo (med endast B-körkort 1 365 kilo).

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.