Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 08:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/fransk-legendar-satte-europa-pa-hjul-nu-fyller-citroen-2cv-70-ar/

Motor

Fransk legendar satte Europa på hjul – nu fyller Citroën 2CV 70 år

Med bara nio hästkrafter var inte den första 2CV övermotoriserad. Det blev mer effekt med tiden.
Bild 1 av 2 Med bara nio hästkrafter var inte den första 2CV övermotoriserad. Det blev mer effekt med tiden. Foto: Citroën
Interiören var spartansk också i de mest välutrustade versionerna.
Bild 2 av 2 Interiören var spartansk också i de mest välutrustade versionerna. Foto: Citroën

Nu i oktober så firas en legendarisk 70-årings födelsedag. Citroën 2CV var bilen som skulle få de franska bönderna att bli bilburna.

Jacques Wallner
Rätta artikel

Det var på bilsalongen i Paris 1948 som den lilla märkliga bilen debuterade. Den tidens motorjournalister fällde ironiska kommentarer. Men vad gjorde det? Det fanns ändå kunder till en liten billig bil.

Egentligen skulle den ursprungliga 2CV ha debuterat på bilsalongen i Paris hösten 1939 – men ett världskrig kom emellan och bilsalongen ställdes in.

När den väl fick chansen att möta bilköparna blev den en omedelbar succé. Snart var problemet för Citroën att hinna med produktionen. Väntetiden på att få sin 2CV uppgick till åratal. Citroën kom med tiden också att med stor framgång exportera sin lilla bil till många andra marknader.

Motorn var luftkyld, tvåcylindrig och 375 kubikcentimeter stor. Den utvecklade nio hästkrafter, som via en fyrväxlad manuell växellåda, tillät bilen att uppnå en hastighet av 65 km/tim.

Det var en mjuk bil med lång fjädringsväg byggd för dåliga vägar. Vindrutetorkaren var mekaniskt förbunden med transmissionen och bilens hastighet bestämde därför också vindrutetorkarens.

Citroën 2CV var knappt 3,9 meter lång och nästan 1,5 meter bred samt vägde 600 kilo.

När konstruktionsarbetet inleddes i mitten av 1930-talet hade premisserna varit att bilen skulle kunna transportera fyra personer och lasta 50 kilo.

Då hade man tänkt sig använda aluminium för att hålla ned vikten på bilen ... men i efterkrigstidens Europa var aluminium för dyrt så det fick bli stål i stället.

Skåpbilsversionen Fourgonnette rullades ut 1951.
Skåpbilsversionen Fourgonnette rullades ut 1951. Foto: Citroën

I slutet av 1951 introducerades 2CV Fourgonnette; den lilla skåpbilsversionen. Men det dröjde ända till 1954 tills hastighetsmätaren fick belysning så man kunde se hur fort man körde i mörkret.

Genom åren kom det att byggas ett otal varianter av 2CV. Märkligast, sett i backspegeln, är nog den fyrhjulsdrivna Citroën 2CV Sahara med två motorer som debuterade i slutet av 1960.

Höjden av kändisskap för 2CV nåddes 1981 när den fick en roll i Bondfilmen "For your eyes only" med James Bond (Roger Moore) vid ratten.

Efter 40 år, 1988, upphörde produktionen i Frankrike men fortsatte sedan ytterligare två år i Portugal. Efter 42 års produktion tog det slut 1990.

Onekligen är Citroën 2CV en av de legendariska bilar som satte Europa på hjul efter det andra världskrigets slut. Grattis!

Läs även: Fransk Cactus som allt annat än sticks