Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Full gas med Opel Astra ger låga utsläpp

Det går att köra med ultralåga utsläpp utan att välja en dyr laddbar bil. 

Här ett bra exempel: Opel Astra kombi i gasutförande. 

Den har en bensintank också, men bara som reserv.

Gasbilar har länge rullat i miljöskugga av laddhybrider och elbilar. Men i det nya skattesystemet bonus malus gynnas även gasbilar. De får en fast bonus på 10.000 kronor. Krydda med reducerat förmånsvärde och bilen blir extra intressant för tjänstebilföraren.

Fordonsgas består av metan och finns som fossil naturgas och förnybar biogas. Andelen biogas i pumparna i Sverige har stadigt ökat genom åren och låg i fjol – för första gången – på 90 procent, enligt Energimyndigheten.

Biogas ger mycket goda klimatprestanda, särskit om den framställts av stallgödsel.  Med de råvaror som användes i fjol gav gasdrift endast 44 gram/km i en genomsnittsbil från 2014, enligt energimyndigheten. Till det ska läggas att avgaserna innehåller betydligt lägre halter av lokalt miljö- och hälsopåverkande kväveoxider än från en dieselbil.

Bagageutrymmet sväljer upp till 1.530 liter med bakre ryggstöden fällda.
Bagageutrymmet sväljer upp till 1.530 liter med bakre ryggstöden fällda. Foto: Lasse Swärd

Opel Astra kombi är en utsträckt version av halvkombin. Skillnaden i längd är hela 33 centimeter, vilket gör kombin med sina 470 centimeter till en förhållandevis stor bil.

Gastankarna tar en del av bagageutrymmet. Man tappar 143 respektive 100 liter med uppfällda respektive fällda bakre ryggstöd. I volym blir det 397/1.530 liter. Tyvärr är baksätets ryggstöd inte tredelat utan fälls i förhållandet 40/60, men utrymmet är lättlastat och golvytan relativt plan.

Baksätet bjuder på bra svängrum för benen även med framstolarna långt tillbakaskjutna. Takhöjden är generöst tilltagen.

Baksätet ger gott svängrum för ben, även med framstolarna långt tillbakaskjutna.
Baksätet ger gott svängrum för ben, även med framstolarna långt tillbakaskjutna. Foto: Lasse Swärd

Framstolarna är bekväma, men sittdynan aningen kort. Instrumenten är lätt att överblicka. I mitten finns en pekskärm med funktioner för radio, navigation med mera. Att koppa in sin mobil (Android eller IOS) går busenkelt.

Det märks dock att modellen börjar bli till åren. Den kom 2015. Det betyder att utvecklingsarbetet började tre år tidigare. Å andra sidan kan man säga att modellen mognat. Eventuella brister i komponenter och mjukvara har hunnit åtgärdas.

Modellen har toppbetyg i krockprov, fem stjärnor. Autobroms är standard, liksom filhållarassistent och automatisk läsning av trafikskyltar.

För att göra valen enklare finns två utrustningsalternativ: Enjoy och det mer påkostade Dynamic. Gasversionen går dock inte att få i Dynamic.

Slumpen gjorde att närmast föregående provbil var nya Ford Focus, den kanske skarpaste konkurrenten till Opel Astra vid sidan om klassens ledare VW Golf.

Focus kändes som en bättre bil när det gäller köregenskaper, precision i styrning och chassi. Den var också bättre ljudisolerad. Men konstigt vore annars med tanke på åldersskillnaden.

Motorn ger 110 hästkrafter och 200 newtonmeter i vridmoment.
Motorn ger 110 hästkrafter och 200 newtonmeter i vridmoment. Foto: Lasse Swärd

Astran är lätt att gilla. Den drivs av en 1,4 liters bensinmotor med fyra cylindrar och 110 hästkrafter i toppeffekt. Motorn är optimerad för att matas med fordonsgas. Bilen startar automatiskt med gasdrift. Det går dock att slå över till bensindrift om man av någon anledning vill spara på gas. Om den tar slut och man inte hittat någon gasmack växlar bilen automatiskt över till bensindrift.

Den manuella växellådan med 6 lägen är lätt att hantera. Backväxeln ligger där den ska ligga om man har vana av gamla Volvobilar, till vänster om ettan och nås genom att man lyfter på en låsspärr under knoppen.

Motorn är relativt tyst och ger skaplig respons - om man ser till att ligga över 2.000 varv/min. Under den gränsen känns det som alla hästar inte är hemma.

Förbrukningen av gas anges till 4,3 kilo/100 km. Tankarna rymmer 19 kilo. Vår provkörning som i huvudsak skedde i stadstrafik och tät motorvägskörning visade 5 kilo/100 km. Bensintanken rymmer 13,7 liter och ska ses som reservbränsle. Volymen räcker för cirka 15 mils körning.

Gasversionen är inget alternativ för dig som vill dra släp, åtminstone inte lite tyngre släp. Gränsen är 750 kilo, mot det dubbla för vanliga Astra.

Att tanka gas är enkelt, bara att ansluta slangen och spänna fast den.
Att tanka gas är enkelt, bara att ansluta slangen och spänna fast den. Foto: Lasse Swärd

Opel kampanjar gasbilen för 216.900 kronor. Billigaste bensinbil med Enjoy kostar 177.900 kronor.  För tjänstebilföraren som kör i södra eller mellersta Sverige med god tillgång till gasmackar är valet enkelt. För privatkunden däremot med tajt budget blir påslaget med gas högt, även efter bonusen.

Den som bor i norra Sverige och har långa körsträckor bör i stället titta på dieseln 1,6 CDTI.  Den ger lägre bränslekostnader och lägre utsläpp av klimatgaser än bensin. Om Opel godkänner Astra diesel för den helt förnybara dieseln HVO100 kan utsläppen till och med bli lägre än med gasdrift (så var förhållandet i fjol enligt Energimyndigheten).

Oavsett vilket bränsle man väljer får man i Astra kombi en prisvärd och välbyggd bil som känns trygg att köra, men som börjar bli till åren. 

Fakta Opel 1,4 CNG Ecotec

Miljö

Koldioxidutsläpp: 116 gram/km. 

Gasförbrukning: 4,3 kilo/100 km. 

Bensinförbrukning: 6,3 lite/100km,

Miljöförmåner: Ja, 10.000 kronor i bonus.

Ekonomi 

Pris: lanseringspris från 216.900, ordinarie pris 244.900 kronor.

Årlig fordonsskatt: 360 kronor.

Bränslekostnad 2.000 mil/år: 16.761 kronor. (Gaspris: 19:49/kilo).

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: 6.616 kronor. 

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, lackgaranti 2 år, vägassistans 1 år.

Teknik 

Motor: Fyra cylindrar, 1,4 liter, 110 hk vid 4.000 varv/min, 200 Nm vid 2.0000-3.600 varv/min.

Drivning: Framhjulsdrift.

Växellåda: manuell med sex växlar.

Acceleration 0–100 km/tim: 10,9 sekunder.

Toppfart: 200 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 470/181/151 centimeter. 

Bagagevolym: 397–1.530 liter med bakre ryggstöd uppe/fällda.

Tjänstevikt: 1.456 kilo. 

Maximal släpvagnsvikt: 750 kilo. 

Betyg del för del

Ekonomi: 3

Miljöegenskaper: 4

Utseende/image: 3

Säkerhet: 5

Komfort: 4

Utrymme/last: 4

Köregenskaper: 4

Totalbetyg= 27

Plus:

Miljöegenskaper

Säkerhet

Utrymme

Servicekostnader

Minus:

Klen släpvagnsvikt

Modellen börjar åldras

Saknar ork under 2.000 varv/min.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.