Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/fynda-cabriolet-i-hostrusket/

Motor

Fynda cabriolet i höstrusket

Bild 1 av 2 Här ses den ursprungliga fronten, en ny kom 2010. Kompletta nya strålkastare kostar 3.440 kronor.
Foto: Glenn Lindberg
Bild 2 av 2 Dålig kvalitet på hjullager har länge varit en Volvosjuka.
Foto: Glenn Lindberg

Nu när regnet och rusket är här har du all anledning att ägna öppna bilar en tanke. Under hösten är cabrioleter som billigast. Här är ett hett köptips: Volvo C70 som har riktigt tak, men bara när du vill.

Volvo C70 generation två presenterades 2005 och fick en ny front 2010. Föregångaren fanns både som coupé med plåttak och som cabriolet med tygtak. Denna C70 ­är både och, eftersom den har fällbart plåttak. Det märkvärdiga med just detta är att det är tredelat när de flesta konkurrenter har tvådelade tak. Det gör att man slipper en lång vindruta.

En mer stående ruta ger mer rymd i kupén och en snyggare profil när taket är uppfällt. Själva mekanismen som sköter upp- och nedfällning blir förstås mer komplicerad då det är flera delar som ska åka hit och dit, så kontrollera att taket fungerar som det ska vid ett eventuellt köp. Trots namnet C70 så är bilen närmare besläktad med de mindre Volvomodellerna S40, V50 och C30 än med de större V70 och S80.

Inredningen känns igen från samtida Volvo­modeller med den ”svävande” mittkonsolen i centrum. Foto: Glenn Lindberg

Inredningen är ungefär densamma som i S40 och V50. Instrument och instrumentbräda är identiska. Sakligt och snyggt, men med lite små knappar på mittkonsolen.

Stolarna är som vanligt bra liksom baksätet med bra svängrum. Men som i de flesta fyrsitsiga cabrioleter är det ingen höjdare att sitta bak eftersom det blåser kraftigt. Bäst är att inte ta med sig passagerare och i stället montera vindavvisaren över baksätet och hålla sidorutorna uppe, då blir det förhållandevis vindstilla i framsätet.

En fyrsitsig cabriolet är mer glidarbil än sportbil och kräver därför inte en massa hästkrafter – även om det finns till C70. Starkast är T5-motorn som lämnar upp till 230 hästkrafter, men man klarar sig faktiskt nästan lika bra med de svagare bensinmotorerna. Dieselalternativ finns också men de knattrar lite störande när man kör med taket av i sakta mak.

Den starka T5-motorn behövs inte. De mindre funkar bra, är snålare och släpper ut mindre koldioxid. Foto: Glenn Lindberg

C70 lanserades ungefär ett år efter S40/V50 och har inte drabbats av de omfattande elproblem dessa drogs med i begynnelsen. I alla fall inte i samma omfattning. Ett fel i en kontakt var ett av problemen som kunde ställa till med vilket ­elrelaterat kaos som helst.

Övriga fel som rör S40 och V50 kan däremot drabba C70. Själva taket har inte drabbats av några större missöden trots sin komplexa konstruktion. Smörjning av vissa delar är nödvändig och görs vid service. Taket måste fällas upp helt eller fällas ner helt i en komplett rörelse, annars kan det bli problem. När taket är nedfällt finns inte mycket mer plats i bagageutrymmet än för just taket.

C70 är en tung bil med sitt fällbara tak och har förstärkningar här och var. Den rör sig mer värdigt än sportigt och vill helst glida genom livet.

Taket är skrymmande i nedfällt läge, inte bara hos C70 utan även hos öppna konkurrenter med plåttak. Foto: Glenn Lindberg

 

 

Läs mer: Bilen som klarar en granatattack

Ämnen i den här artikeln:

Biltester
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt